JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Jumaat, 2 Oktober 2009

Pas dakwa 70 peratus pengundi pos pesara tentera

KUALA LUMPUR - PAS mendakwa 70 peratus daripada 4,604 pengundi pos yang berdaftar di Dewan Undangan Negeri (DUN) Bagan Pinang, adalah anggota tentera yang telah bersara dan tidak lagi tinggal di kawasan itu, kata Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali

Berikutan itu, beliau meminta Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengkaji semula kaedah atau mekanisme yang boleh diambil dalam menangani isu tersebut bagi mengelakkan timbulnya persoalan sama ada daftar pemilih itu benar-benar bersih atau sebaliknya.

"Melalui semakan yang dibuat, kita dapati mereka (pengundi pos) yang benar-benar tinggal di Kem Sirusa (di kawasan Bagan Pinang) ialah sekitar 1,200 orang sahaja.

"Daripada senarai yang dikeluarkan (SPR), memang 4,604 orang tetapi hasil semakan mendapati hanya 1,200 orang yang masih tinggal (di kem itu) dan kita akui 1,200 ini memang berhak mengundi. Tetapi persoalannya mengapa senarai itu boleh menjadi 4,604 orang," katanya pada sidang akhbar di pejabat PAS Pusat di sini hari ini.

Semalam, Setiausaha SPR Datuk Ngah Senik dilaporkan berkata bahawa pilihan raya kecil itu mencatatkan jumlah undi pos paling ramai setakat ini.

Beliau berkata tarikh pengundian bagi undi pos dijangka diadakan selama dua hari mulai 8 Okt ini.
Mustafa berkata, dalam kaedah pilihan raya, mereka yang telah bersara bermaksud mereka tidak lagi tinggal di kem tersebut dan dengan itu mereka seharusnya mengundi sebagai pengundi biasa.

Menurutnya, bagi angkatan tentera, mereka yang telah bersara sememangnya tidak lagi tinggal di kem kecuali mereka yang masih dalam perkhidmatan.

"PAS bimbang mereka yang tidak tinggal di kem dibenarkan mengundi. SPR tidak perlu kekalkan nama mereka di mana mereka tidak lagi tinggal di situ," tegasnya.

Mustafa bagaimanapun mengakui bahawa SPR tidak mempunyai kuasa untuk memindahkan nama dan alamat pengundi selagi mereka sendiri (anggota tentera terbabit) tidak mengubahnya.

"Walaupun saya boleh jangka yang SPR akan memberi alasan siapa yang ada dalam senarai memang layak mengundi dan mereka tiada kuasa untuk mengubah dan memindahkan daftar pengundi, kami tetap meminta SPR supaya dapat memikirkan satu kaedah di mana hanya mereka (pengundi pos) yang benar-benar tinggal di situ dibenarkan mengundi," jelasnya.

SPR menetapkan esok sebagai hari penamaan calon dan sekiranya ada pertandingan, hari pengundian adalah pada 11 Okt ini.

Selasa lepas, Barisan Nasional (BN) mengumumkan bekas Menteri Besar Negeri Sembilan Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad sebagai calon parti itu manakala Pakatan Rakyat meletakkan Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan Zulkefly Mohamad Omar sebagai calon mereka.

Kerusi DUN Bagan Pinang yang dimenangi BN dengan majoriti 2,333 undi pada pilihan raya umum lepas kosong berikutan kematian penyandangnya Azman Mohammad Noor akibat jangkitan kuman dalam darah pada 4 Sept lepas. - Bernama

Tiada ulasan:

Catat Ulasan