JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Ahad, 10 April 2011

UMNO DAN KERAJAAN ROSAK TERUK SELEPAS KETIADAAN ANWAR

TERINGAT DI ZAMAN ANWAR DALAM KERAJAAN...

Teringat zaman Anwar Dalam Kerajaan
Oleh: WFAUZDIN NS

PERTAMANYA, saya `tabik spring' kepada SPRM yang dengan pantas di peringkat awal menguatkuasakan peraturan bahawa semua soal-siasat oleh SPRM hendaklah dijalankan di aras bawah pejabat SPRM. Sekiranya pejabat SPRM tiada aras bawah yang mempunyai pejabat, pejabat yang disewa mestilah juga mempunyai ciri-ciri keselamatan ketat. Rujuk Malaysiakini.

Peraturan baru ini adalah berlanjutan daripada dua kes sebelum ini yang banyak mencalarkan imej SPRM di mata masyarakat. Ini merupakan langkah awal yang tegas dan menunjukkan SPRM amat serius di dalam mengembalikan kepercayaan rakyat. Satu langkah yang positif, tetapi apa yang paling penting adalah ketelusan SPRM itu sendiri di dalam membenteras isu rasuah. Rakyat bukan sahaja mengharapkan siasatan dilakukan dengan penuh kemanusiaan tetapi juga profesional tanpa ada pilih kasih.

Seandainya tiada kejujuran atau sikap tanggungjawab, tidak mustahil nanti walaupun soal-siasat diadakan di aras bawah sekalipun akan ada pula kes yang lain. Kebanyakan lokap Polis pun berada di bawah, namun ada juga kes-kes yang berlaku di dalam lokap Polis. Ini menunjukkan yang penting adalah sikap dan tanggungjawab. Jangan ada nanti kes orang yang disiasat di aras bawah dikatakan berlari pula ke tingkat atas dan terjun bunuh diri. Lucu, tetapi bukan mustahil jika tiada sifat tanggungjawab.

Lagi baik sekiranya semua jabatan kerajaan kembali aktif di dalam mengerakkan aktiviti kerohanian di kalangan semua pegawai dan kakitangan mereka seperti dengan mengadakan Majlis Tahli, Majlis Ilmu, Qiamullail dan sebagainya sebagai aktiviti bulanan. Teringat saya di masa DS Anwar berada di dalam kerajaan dahulu, aktiviti ini banyak dilakukan oleh jabatan-jabatan kerajaan termasuk di peringkat sekolah dan pengajian tinggi. Apapun, buat langkah awal ini saya `salute' pendekatan oleh SPRM ini./wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan