JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Rabu, 8 Disember 2010

MENGAPA IKTIRAF ORANG YANG DERHAKA KEPADA ALLAH SEBAGAI TOKOH MAAL HIJRAH?

Oleh: WFAUZDIN NS

APABILA disebut Maal Hijrah, tentulah berkaitan dengan Islam. Tokoh Maal Hijrah semestinya seorang tokoh yang mengamalkan segala aspek suruhan di dalam Islam di samping mempunyai kehebatan dan menyumbangkan jasa-jasa terhadap pembangunan Islam.

Saya tidak mempertikaikan kehebatan dan ketokohan Gabenor Bank Negara, Zetty Aziz di dalam kerjayanya sebagai Gabenor Bank Negara. Namun, memilih beliau sebagai tokoh Maal Hijrah amat tidak sesuai sekali kerana saya tidak nampak di mana hebatnya Zetty Aziz di dalam membangunkan Islam khususnya di bidang yang beliau ceburi sekarang. Paling tidak melayakkan beliau mendapat anugerah tersebut adalah kerana beliau seorang wanita yang masih kekal membuka auratnya.

Bahkan, sewaktu menerima anugerah tersebut juga beliau tetap tidak menutup auratnya dan perbuatan beliau itu dilihat seolah-olah mempersendakan Maal Hijrah itu sendiri. Bagaimana mungkin beliau boleh mendapat anugerah Tokoh Maal Hijrah, sedangkan beliau sendiri gagal untuk berhijrah dari yang melakukan yang haram (membuka aurat) kepada yang diwajibkan oleh Syarak (menutup Aurat). Apakah aspek yang diutamakan untuk memilih Tokoh Maal Hijrah?

Berbeza dengan di Kelantan, Tokoh Maal Hijrah tahun ini dianugerahkan kepada YAB MB Kelantan Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat. Amat tepat dan sesuai sekali anugerah ini diberikan kepada Tuan Guru tersebut kerana beliau bukan sahaja sentiasa memandu rakyatnya di dunia bahkan di Akhirat juga. Keperibadian MB Kelantan ini juga sudah cukup untuk melayakkan beliau dipilih sebagai Tokoh Maal Hijrah kerana beliau boleh dijadikan contoh dan teladan kepada kita semua.

Dalam aspek kepimpinan, beliau juga berjaya mentadbir Negeri Kelantan dengan baik tanpa berlakunya penyelewengan atau rasuah di kalangan pegawai-pegawai Kerajaan Negeri serta Exco atau Wakil Rakyat di negeri tersebut. Pengenalan mata wang Dinar adalah salah satu usaha beliau yang dapat meningkatkan Syiar Islam.

Pemilihan Tokoh Maal Hijrah sepatutnya dilakukan dengan niat yang baik dan telus agar imej Islam terus terpelihara. Jika mahu juga memberikan anugerah kepada orang seperti Zetty Aziz ini, berikan anugerah di dalam bentuk lain bukannya anugerah Tokoh Maal Hijrah. Jangan persendakan atau meremehkan Maal Hijrah dengan mengiktiraf manusia yang derhaka kepada Allah./wfauzdin.blogspot.com

1 ulasan:

  1. INILA MASALAH ORANG KAYA HUKUM BAGI DIORANG MACAM MAKAM KACANG NAK PAKAI BOLE TAK NAK PAKAI GUA PUNYA SUKA DIORANG INGAT HUKUM ALLAH BOLEH BAYAR PAKAI DUIT KE??? AWAK TU DAH TUA ,ADA CUCU,ADA SUAMI,ADA MENANTU,TUNJUKLA SIFAT KEISLAMAN SIKIT...LU OLANG INGAT ISLAM TU KAT NAMA AJER KE...KALAU UMNO YEA..KONPOM....BUDAK SENTUL[TAK LUAK JE PAKAI TUDUNG TU BUKAN BERAT PUN TUDUNG TU] LAINLA SURUH PAKAI TUDUNG PERIUK...BUDAK SENTUL

    BalasPadam