JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Selasa, 9 Februari 2010

KES LIWAT DS ANWAR - MENGAPA HAKIM DIMINTA TARIK DIRI?

Bela Fitnah Utusan : Hakim Diminta Tarik Diri

Peguambela Anwar Ibrahim hari ini meminta Hakim Mohamad Zabidin Mohd Diah untuk menarik diri setelah beliau dilihat sebagai berat sebelah dalam mengadili perbicaraan konspirasi kedua terhadap mantan timbalan perdana menteri itu.

Permohonan oleh Karpal Singh itu dibuat setelah Hakim Zabidin Mohd Diah enggan mengenakan sebarang tindakan mahupun mencela Utusan Malaysia kerana merekacipta fakta pada dua hari berturut-turut.

Permohonan itu akan dibahas esok setelah pendakwaraya meminta masa untuk membalas hujah yang dikemukakan oleh Karpal.

Anwar berkata tindakan Utusan Malaysia menyiarkan laporan fitnah terhadapnya semata-mata bertujuan mengaibkan beliau di mata rakyat.

Pada Khamis lalu, Utusan Malaysia menyiarkan laporan kononnya pengadu Mohd Saiful Bukhari Azlan memberi keterangan bahawa beliau tak rela diliwat lagi.

Rekod mahkamah menunjukkan Saiful tidak pernah memberi keterangan sebegitu.

Apabila Karpal membantah, Hakim Mohamad Zabidin mengaku laporan Utusan itu adalah nakal, namun beliau enggan mengambil sebarang tindakan terhadap akhbar itu.

Alasan hakim ialah laporan itu tidak ditulis dihadapan beliau.

Keesokan harinya Utusan sekali lagi bertindak angkuh, kali ini menyiarkan gambar-gambar yang berkapsyen Saiful menunjukkan kepada hakim katil di bilik tidur utama tempat beliau mendakwa diliwat.

Sekali lagi akhbar kawalan Umno ini merekacipta fakta kerana tidak ada keterangan seperti itu dalam rekod mahkamah.

Dan sekali lagi Hakim Mohamad Zabidin tidak mengambil tindakan terhadap Utusan. Beliau beranggapan apa yang disebut oleh Utusan adalah sebahagian daripada percakapan dalam Mahkamah.

Ternyata mahkamah tidak bersedia membetulkan membiarkan media Umno dan Barisan menyalurkan fitnah supaya mengelirukan rakyat. Ini katilnya, padahal tidak ada langsung dalam keterangan malahan dalam kamera itu berbeda besar dengan apa yang disebut. Jadi kalau beginilah cara mahkamah mengendalikan saya bimbang proses itu tidak dapat menjamin keadilan. Itu sebabnya.

Menurut Anwar, alasan hakim membenarkan utusan menggunakan gambar dan kapsyen ini jelas disanggah sendiri oleh Ketua pendakwaraya sendiri Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden.

"Bila kita beri keterangan yang memperkuatkan alasan saya hendak mengemukakan juga tuntutan ini ialah apabila pendakwa bersama mengatakan ia tidak betul, selepas itu bila saya katakan apa ni? Mahkamah macam mana macam ini? Pendakwa macam mana macam ini?" kata Anwar.

"Datuk Yusof mengatakan, ya kita silap dan kita akan bawa Karpal ke kamar hakim, tetapi terlepas dah lepas dah...kita hendak tengok apa jawapan Datuk Yusof hari ini, dia akan jawab afidavit saya kemudian esok pagi kita terus (perbicaraan)".

Ekoran dua keputusan kontroversi itu , Anwar berkata beliau terpaksa menfailkan permohonan meminta Mohamad Zabidin menarik diri dari perbicaraan.

Ini kerana Mohamad Zabidin membuat keputusan yang mencerminkan kemungkinan beliau tidak akan mengadili kes ini bersandarkan tahap keadilan yang diperlukan.

Anwar berkata hakim Zabidin telah menunjukkan beliau tidak berkecuali dan bebas sebagaimana yang sepatutnya.

"Saya hendak tekankan kita sudah bersedia Karpal sebagai peguam mengatakan kita bersedia mulakan hari ini. Tetapi kita hendak tentukan hakim dengar jangan batalkan dan tutup peluang perbicaraan oleh peguam sebelum dia buat keputusan" tambahnya lagi./TVSelangor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan