JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Khamis, 8 Julai 2010

FELDA - NAJIB BOHONG ATAU MASLAN YANG TIPU?

Ramai yang terkejut dengan kenyataan Perdana Menteri Najib Razak tentang isu Felda pada pelancaran Hari Peneroka 2010 di perkarangan MRSM Felda Kampus Tun Abdul Razak di Sungkai . Kenyataan yang dibuat seolah-olah tanpa merujuk kepada menteri yang berkenaan iaitu Ahmad Maslan. Beliau dengan bangga mengatakan bahawa Felda telah membuat pelaburan bijak untuk kesejahteraan rakyat dan merupakan sebuah institusi yang berjaya tetapi dituduh bankrap oleh mereka yang sebenarnya bankrap idea, moral dan prinsip perjuangan. Najib juga berkata pihak yang mendakwa Felda bankrap telah membuat tuduhan liar yang tidak berasas serta melakukan satu dusta. katanya. Beliau juga menegaskan mereka yang membuat tuduhan itu juga tidak memahami prinsip perakaunan dan perniagaan. Kononnya, pembangunan Felda adalah warisan perjuangan pusaka tetapi cuba dihina, difitnah dan dicemari imejnya. "Kita ada RM4 bilion kita labur, bukan joli katak bukan songlap. kita melabur untuk kesejahteraan peneroka,""Tak bankrap...bukan Suara Keadilan yang tentukan," katanya. Soalnya sekarang, siapa yang mendedahkan di lobi parlimen berkenaan rizab tunai Felda susut daripada RM4.08 bilion pada 2004 kepada RM1.45 bilion pada 2009. Bukankah kenyataan itu dikeluarkan oleh Ketua Penerangan UMNO si Ahmad Maslan?. Maka, kenapa Najib mengatakan ianya satu fitnah?. Jumlah nilai menyusut mencecah berbilion menunjukkan pihak pengurusan agensi terbabit telah gagal sebenarnya menunjukkan bahawa mereka tidak memahami prinsip perakaunan dan perniagaan. Maknanya Pengerusi serta Ahli Lembaga Pengarah Felda gagal mengurus tadbir agensi itu dengan sempurna. Maka, apakah menjadi kesalahan jika kita mahu mengatakan Felda Muflis atau Bangkrap dengan kehilangan nilai risab yang begitu banyak itu?. Salahkah rakyat untuk menilai kegagalan itu sebagai satu kesilapan?. Maka kenapa isu "Felda Bangkrap" yang dijadikan sebagai isu untuk mengelirukan golongan peneroka. Sepatutnya, isu kehilangan rizab tunai itu yang wajar diperbesarkan sebenarnya.

Najib Tipu Peneroka Soal Belanja Tanam Semula

Sesuatu yang amat menarik untuk diperkatakan ialah dalam sedar atau tidak, angka-angka dijadikan bahawa "lawak" untuk Najib menipu para peneroka di Sungkai. Sama ada dia sedar apa yang diucapkannya itu kita tidak pasti. Namun, apa yang jelas Najib telah sewenang-wenangnya mengelirukan rakyat tentang duit-duit Felda yang digunakan itu sebenarnya. Dalam sidang media di lobi parlimen sebelum ini juga, Ahmad Maslan mendedahkan bahawa RM2 bilion wang dibelanjakan untuk tanaman semula. Biar pun jawapan itu mengelirukan kerana semua peneroka telah dibuat caruman RM40 sebulan sejak 30 tahun lalu sebagai "tabung tanaman semula". Makanya purata setiap peneroka mempunyai RM17,000 untuk digunakan bagi tujuan tersebut. Makananya kenapa RM2 bilion itu digunakan pula?. Bukankan ini menjadi kemusykilan kepada sebahagian besar peneroka?. Mana datangnya duit RM2 bilion itu?. Apakah ia sekadar tempelan untuk menunjukkan itu yang dibelanjakan oleh Felda atas menyusutnya rizat tunai sebanyak RM2.7 bilion itu?. Mungkin juga ia ada kebenaran, sedangkan hakikatnya jauh sama sekali. Semua orang boleh bercerita kepada rakyat tentang berapa wang yang digunakan untuk menolong rakyat. Namun bukti jelas angka itu hanya direka cipta untuk menyedapkan halwa telingan peneroka mendengarnya. Akhirnya, bagai ditakdirkan maka Najib telah mencipta satu lagi angka baru untuk tujuan tanaman semula ketika berucap di Sungkai baru-baru ini. Antara lain kata Najib, Felda juga telah membelanjakan RM2.4 bilion untuk tanaman semula. "Kalau pokok dah tua mana nak keluar buah (sawit) atau susu (getah)," katanya. Inilah bukti pembohongan yang nyata dilakukan oleh Najib dan Ahmad Maslan untuk menutup kelemahan yang ada sebenarnya. Mereka mencipta angka-angka tertentu bagi membuktikan kononnya wang tersebut dibelanjakan ke jalan yang benar. Padahal, entah ke mana perginya wang itu pun kita tidak tahu. Bukan mahu menfitnah atau menuduh yang bukan-bukan. Tetapi itulah hakikatnya.

[Najib boleh berbangga mengatakan itu dan ini ketika melancarkan Hari Peneroka di Sungkai baru-baru ini. Namun, beliau juga harus sedar bukan semua peneroka boleh tertipu dengan kenyataannya itu. Felda dizaman Tun Razak memang jelas berhasrat untuk membela nasib rakyat terutamanya orang-orang Melayu. Namun, sejak Najib bertanggungjawab terhadap Felda maka berbagai idea mengarut telah diperkenalkan termasuk menutup peluang generasi kedua untuk menyertai Felda lagi. Beliau menjadikan Felda sebagai bisnes korporat dengan menggunakan duit penerokan sewenang-wenangnya. Felda Plantations diwujudkan untuk membolehkan agensi itu menjadi seperti estet dan bukan lagi tanah rancangan seperti diilhamkan oleh arwah bapanya dulu. Itu belum termasuk Felda Technoplant yang banyak menipu serta menindas peneroka. Kini penerokan terhimpit antara jasa ayahnya dengan penipuan yang dilakukan. Justeru itulah mereka terus memberontak sekarang ini].

Sumber: Pahang Daily

Tiada ulasan:

Catat Ulasan