JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Ahad, 4 Oktober 2009

Kalau bukan Isa, kalahkah UMNO?

Hasnah, rakan pejabat saya menghantar mesej melalui Twitter menyebut dia kecewa mendapat tahu calon Barisan Nasional (BN) di Bagan Pinang ialah Tan Sri Mohd Isa Samad. Tepat dugaan ramai.

Wanita ini tidak seharusnya begitu runsing kerana dia bukan pengundi di kawasan itu. Kalaupun dia pengundi, dia diketahui tidak akan memilih Isa untuk menjadi wakil rakyatnya.

Namun, dia menjelaskan sungguhpun semua andaian saya itu tepat, dia tetap kecewa kerana segala harapannya ke atas UMNO untuk berubah hancur berkecai. UMNO mendapat tempat dalam hatinya. Bapanya, ibunya dan beliau sendiri menjadi penyokong kuat UMNO dahulu. Dia hanya ‘beralih rasa’ pada Mac 2008 sahaja. Itu pun dilakukannya penuh tangisan.

Episod terakhir di mana Isa dipilih menjadi calon UMNO menyebabkan keyakinan itu berkecai. “Hasnah tidak akan percaya lagi.”

Cakap-cakap dan seruan agar UMNO mendengar desakan rakyat yang sering disebut oleh para pemimpin tingginya, hanyalah palsu dan tidak ikhlas. ‘Berubah atau diubah’ kalimat sering diucapkan Presiden UMNO, Najib menjadi asas harapan kepadanya.

Memang menakjubkan, dua kali berturut-turut UMNO memilih daripada kalangan ratusan ribu anggotanya di Pulau Pinang dan Negeri Sembilan, dua orang yang mempunyai imej yang tercalar. Seorang dikatakan menyalahgunakan akaun amanah pelanggan dan seorang lagi dihukum kerana terlibat dalam rasuah politik.

Siri kekalahan (semuanya empat iaitu, Kuala Terengganu, Bukit Gantang, Manek Urai dan Permatang Pasir) yang dihadapi UMNO bila berdepan Pas dalam PRK menyebabkan UMNO semacam lembik lutut.

Habis segala taktik telah digunakan tetapi masih tewas kepada Pas. Habis segala jentera parti dan kerajaan digerakkan membantu calon-calonnya, UMNO tetap kalah.

Bagan Pinang dikehendaki mengadakan PRK berikutan kematian Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), wakil dari UMNO. Mahu tidak mahu, UMNO mesti sekali lagi berdepan dengan Pas.

Maka, kali ini UMNO tidak boleh kalah lagi. Ramai bersetuju kalau UMNO kalah kali ini, maka bolehlah UMNO menyertai Parti Liberal Demokratik (LDP) Jepun masuk lipatan sejarah sebagai sebuah parti yang pernah memerintah. Semua perkiraan mesti dibuat agar UMNO tidak kalah.

Faktor calon berupa hal terpenting untuk diambil kira bagi menjamin kemenangan parti. Zaman ini bukan lagi seperti zaman dahulu, di mana sesiapa yang memakai songkok UMNO boleh menang mudah pilihan raya.

Lain zaman lain keperluannya. Siapa calon sering ditanya. Calon yang boleh membawa kemenangan sahaja akan dipilih.

Berdasarkan keyakinan itu, timbul satu teori dikemukakan dalam usaha mempastikan UMNO dapat mempertahankan kerusi ini. Jangan kira batang tubuh calon, kiralah popularitinya. Jika dia popular dan boleh membawa kemenangan kepada parti, angkatlah dia menjadi calon. Pedulikan kisah silamnya.

Mengikut peneraju teori ini, dan teori inilah nampaknya diapakai oleh UMNO utamakan matlamat mencapai kemenangan dulu. Masalah lain yang berbangkit darinya akan diselesaikan kemudian hari.

Berdasarkan teori ini, pertempuran kali ini adalah penting. Ia menolak pendapat bahawa UMNO mesti memberi tumpuan untuk memenangi peperangan keseluruhannya pada masa akan datang. Pengemuka teori ini bertanya apakah ada peluang lagi untuk memenangi peperangan pada masa akan datang jika pertempuran kali ini UMNO kalah?

Kalah pertempuran ini akan menyebabkan segala semangat, akan musnah dan tamatlah riwayat UMNO. Lagipun, peperangan itu akan hanya berakhir dengan kekalahan-kekalahan UMNO dalam pertempuran. Jadi, usahakan kemenangan yang ini dulu, sebagai penaik semangat.

Maka, kata mereka, pilihlah kucing yang boleh menangkap tikus. Jangan kira warna kucing itu, hitam atau putih. Rumusannya, pilihlah Isa tanpa mengira dia kucing putih, kucing hitam atau kucing buangan. Asalkan dia boleh tangkap tikus!

Ramai orang menjangka bahawa Isa akan menjadi pilihan UMNO Teluk Kemang. Awal-awal lagi mereka memberitahu akan mencadangkan hanya satu nama, iaitu Isa. Mereka kenal Isa dan mereka mahu Isa. Mereka tahu kisah silam Isa. Hanya Mahathir dan Tengku Razaleigh yang tidak mahu UMNO mencalonkan Isa.

Malah, UMNO bahagian ini mengugut untuk memboikot PRK jika pucuk pimpinan memilih orang lain selain Isa. Sikap inilah yang Hasnah, rakan sepejabat tadi beritahu saya amat menjelekkannya.

Kata beliau, inilah corak pemikiran orang Melayu yang dihasilkan oleh UMNO. Taat setia kepada ketua membabi buta. Sudah tidak tahu membezakan yang mana intan yang mana kaca.

Jadi, nampaknya, yang tidak mahu berubah itu bukan sahaja pemimpin UMNO malah pendokong parti itu di peringkat bawahan, akar umbi. Mereka tidak sensitif dengan kehendak rakyat. Sebab itulah jeritan untuk menolak politik wang itu gagal disambut kerana ia adalah amalan peringkat bawahan jua. Mereka gembira pemimpin mereka rasuah kerana tentunya mereka boleh mendapat ‘tempias’ juga.

Kalau yang bersalah itu peringkat bawahan, orang atasan bagaimana? Sama sahaja nampaknya. Isa, jika dia mahu, jika dia mementingkan masa depan parti UMNO keseluruhannya boleh menolak pencalonan itu.

Setinggi mana sanjungan orang kampung terhadap anak tempatan yang berjaya dan mereka tetap mahu anak tempatan itu terus berjaya hendaklah dibalas oleh Isa dengan penuh hikmah melalui penolakan. Katalah, “Saya sanjung tinggi penghormatan itu tetapi demi parti, saya tidak dapat menerimanya.”

Itu sikap pemimpin berjiwa besar. Tetapi Isa tidak berjiwa besar. Dia tetap menerimanya kerana kedudukan itu akan memberikannya kuasa. Mungkin suatu hari, dia dilantik kembali menjadi Menteri Besar Negeri Sembilan. Dari aspek ini, Isa turut bersalah kerana mementingkan diri.

Kalau UMNO Teluk Kemang bersalah, Isa bersalah, bagaimana pula kedudukan orang lain?

Keputusan seperti yang diumumkan oleh Muhyidin memilih Isa itu memperlihatkan sikap kepimpinan Najib dan Muhyiddin yang lemah. Mereka tidak berani mengatakan ‘BIG NO’ kepada desakan UMNO Teluk Kemang.

Ini menunjukkan mereka bukan jenis pemimpin yang mampu membawa Malaysia ke tahap lain yang diterokai Mahathir jika mereka bertindak seperti kerbau ditarik hidung.

Sewaktu mengumumkan Isa sebagai calon, Muhyiddin kelihatan gembira dikelilingi oleh barisan pemimpin kanan BN. Senyuman lebar mereka menunjukkan mereka amat berpuas hati dengan pilihan itu. Mereka juga akur besar. Semua sama.

Rakyat sedar bahawa UMNO mempunyai dasar yang pelik dalam menentukan hukuman kepada wereka yang terlibat dalam politik wang. Ada yang dibawa ke mahkamah, ada yang dilarang bertanding dan diminta letak jawatan kerajaan (Isa) tetapi ada yang dilarang bertanding tetapi dibenar memegang jawatan (KM Melaka).

Apapun, pendirian Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) jelas. Satu wawancara disiarkan oleh akhbar New Straits Times pada 25 Januari 2009, Ketua Komisionernya, Ahmad Said Hamdah menjelaskaskan secara nyata bahawa politik wang adalah rasuah mengikut undang-undang dan Perlembagaan.

Ini katanya: “When you pay people to vote for you, that is corruption. People call it money politics but not us. Under the law, anybody who sells or buys votes is guilty of corruption, so we go on that basis.”

Bila SPRM tidak bertindak bukan bererti seseorang itu tidak melakukan rasuah. Itu pilihan SPRM dan hanya ia tahu alasannya tidak bertindak. Rakyat hanya boleh menduga.

UMNO patut tahu apa yang rakyat duga itu. Semua laungan Najib berkaitan ketelusan dan kebertanggungjawaban hanyalah kata-kata dan janji kosong. Sepatutnya, bahagian itu ditegur kerana tidak bertindak selaras dengan hasrat UMNO yang mahu berubah. ‘Berubah atau diubah’ hanyalah kokokan retorik semata-mata.

Sudah banyak ‘retreats’ UMNO lakukan untuk membaik pulih parti. Kali terakhir dua hari lepas mereka berkumpul lagi di Janda Baik. Lain rumusan dibuat, lain tindakan diambil. Para pemimpinnya masih memilih jalan pintas yang memberikan keseronokan segera tetapi hanya menjerat diri pada masa akan datang. Sayangnya, UMNO jadi taruhan.

Pelantikan Isa sebagai calon mendedahkan bahawa UMNO berada dalam keadaan terlampau selekeh. Memang ia memerlukan kemenangan untuk melengah kegelinciran lanjut parti itu dari kemusnahan. Tetapi, ia tidak perlukan Isa.

Apakah sebuah kawasan yang pada 2004 ditawan oleh seorang calon UMNO yang tidak terkenal seperti Azman Mohammed Noor itu di celah-celah kekuatan pembangkang dan di kawasan ‘bandar tentera’ dengan hampir 5,000 undi pos sudah tidak boleh diyakini mampu dipertahankan oleh BN kecuali Isa yang diletakkan sebagai calon?

Kalahkah calon BN jika bukan Isa yang jadi calonnya? Jika itu keadaannya, nyata UMNO sudah diserang sakit. Penyakit hilang keyakinan iaitu satu sifat yang amat penting dimiliki dalam pertarungan. Ia satu isyarat menemui jalan kehancuran.

Apakah kekuatan Isa sebenarnya? Jawatannya selama 23 tahun sebagai Menteri Besar dan beberapa tahun sebagai Menteri yang membolehkannya memberi kontrek kepada juak-juaknya yang menyebabkan beliau popular atau apa? Isa gagal mengekalkan jawatan Naib Presiden pemilihan parti awal tahun ini.

UMNO bukannya gagal melihat denyut nadi kehendak rakyat tetapi ia sudah sebati dengan cara hidupnya yang sudah mendarah daging menyebabkan sukar dikikis.

Benarlah kata Hasnah dalam mesejnya kepada saya, UMNO tidak memerlukan sebuah pakatan pembangkang yang kuat, ia akan mereput dengan sendirinya mengikut usia. UMNO sudah tua./Sinar

Tiada ulasan:

Catat Ulasan