JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Rabu, 27 November 2013

MAT SABU MENANG, NIK AMAR TIDAK MALU TETAPI HASAN JATI YANG TEBAL MUKA

Lega bila Mat Sabu menang.  Lega juga bila Suhaizan Kayat menang, dan teruja bila Us Tuan Ibrahim kembali ke Kerusi Naib Presiden PAS.  Sebelum ini aku ada tulis betapa sokong Nik Amar, ertinya setuju untuk kemasukan Hasan Jati.  Baca di SINI.

Silap besar Hasan Jati adalah terlalu cepat berkempen untuk masuk semula PAS setelah dipecat, dan kempen beliau dengan menumpang nama golongan Ulamak ternyata menyusahkan golongan ini.  Mangsanya Nik Amar tewas kepada Mat Sabu sebagai Timbalan Presiden PAS.  

Aku dapat rasakan betapa meluap marahnya para penyokong Nik Amar terhadap Hasan Jati.  Angkara kempen Hasan Jati yang menyebut jika golongan Ulamak menguasai kepimpinan PAS beliau akan masuk semula ke dalam PAS, kempen bodoh seperti itulah salah satu faktor tumbangnya Nik Amar kepada Mat Sabu.  Di dalam PAS, bukan aktivis atau profesional sahaja yang meluat dengan Hasan Jati, golongan Ulamak pun bukan semua suka dengan 'seluruhhhhnyaaa' perangai Hasan Jati ini.

Andainya Hasan Jati duduk diam-diam jangan gatal mulut nak ulas pemilihan parti yang telah memecatnya itu, mungkin kedudukan Nik Amar tidak sesukar yang dialaminya baru-baru ini.  Lagipun undi yang diperolehi oleh Nik Amar tidak jauh sangat berbanding dengan undi yang diperolehi oleh Mat Sabu, tetapi angkara gatal mulut Hasan Jati maka Nik Amar terpaksa terima padah.

Menangnya Mat Sabu, maka Hasan Jati kena tunggu dua tahun lagi untuk berkempen menyertai PAS semula.  Itu pun jika pemimpin-pemimpin PAS yang tidak mahu tewas angkara Hasan Jati benarkan beliau bersuara.  Hakikatnya, kemenangan Mat Sabu satu tamparan hebat dan memalukan terhadap Hasan Jati.

Isnin, 18 November 2013

SOKONG NIK AMAR SAMA SEPERTI SOKONG HASAN ALI?

Hasan Ali nak masuk PAS semula?  

Bersyarat katanya, iaitu golongan Ulamak mesti menang di dalam Muktamar PAS nanti.  Siapa kamu nak letak syarat?  Peduli apa dengan syarat kamu kerana PAS tidak pernah pun tawarkan untuk kamu masuk PAS.  Jangan buat kerja yang membodohkan diri sendiri dan memalukan itu.

Mudah difahami kemahuan Hasan Jati.  Beliau tentunya mahu Nik Amar menang sebagai Timbalan Presiden PAS kerana beliau tahu jika adanya orang seperti Mat Sabu di kerusi penting PAS itu, harapannya untuk diterima oleh PAS bolehlah dikatakan mustahil.  Tapi jika Nik Amar yang menang, kononnya beliau mudah masuk semula ke dalam PAS.  Betul ke PAS kemaruk sangat dengan Hasan Ali?  

PAS tidak kemaruk dengan makhluk sepertinya.  Hasan Ali sedikit pun tiada nilai buat PAS kerana terbukti beliau berada di dalam PAS pun hanya untuk kepentingan dirinya.  Buktinya, bila hilang jawatan penting di dalam PAS barulah mulut pandai memburukkan PKR dan DAP.  Sebelum itu, semua baik padanya.  

Apa pun kesan daripada kata-kata Hasan Ali ini boleh menjejaskan peluang Nik Amar sebenarnya.  Di dalam PAS ramai yang termuntah bila sebut nama Hasan Ali atau lebih popular disebut Hasan Jati.  Bila ramai yang tak suka Hasan Ali, dikhuatiri calon yang disokong oleh Hasan Ali akan menerima kesannya.  Kita bimbang perwakilan tidak mahu undi Nik Amar atas sebab Nik Amar disokong oleh Hasan Ali.

Perwakilan yang terlalu meluat dengan Hasan Ali akan membalasnya dengan cara mengundi musuh ketat Hasan Ali iaitu Mat Sabu.  


Sabtu, 9 November 2013

TIMB PRESIDEN PAS PILIH ULAMAK BOLEH, AKTIVIS PUN BOLEH ASAL JANGAN 'UG"

Sebelum ini aku ada menulis betapa golongan aktivis perlu berada di Kerusi No Dua iaitu Timbalan Presiden PAS.  Samada Mat Sabu atau Husam atau sesiapa saja dari golongan profesional atau aktivis elok berada di situ untuk membantu Presiden yang sudah tentu dari golongan Ulamak.

Tapi perkembangan terbaru aku lihat tidak dapat dielakkan perebutan jawatan Timbalan Presiden PAS semestinya bertembung di antara golongan aktivis/profesional dengan golongan Ulamak.  Akhirnya aku ubah pendapat aku.  Tidak kiralah golongan aktivis/profesional mahupun Ulamak yang berada di jawatan tersebut, yang pentingnya tentukan mereka itu bukan dari geng UG.

Siapa geng UG itu?  Itu adalah kumpulan yang kemaruk mahu bersatu dengan Umno atas dasar MELAYU bukan atas dasar Islam.  Mungkin ada yang menuduh aku berniat jahat bila sebut UG di dalam PAS sebab mereka tentu berkata isu UG sudah lama selesai.  Benarkah sudah selesai? 

Selasa, 5 November 2013

ALASAN BANGSAT SI PENGKHIANAT

ISU lompat lagi melanda PKR.  Jeremy Malazad, Adun Kadamaian, mengisytiharkan beliau telah melepaskan semua jawatan serta keluar dari PKR semalam.   Jangan terperanjat selepas ini, Jelani Hamdan, Adun Matunggong turut akan berbuat demikian walaupun kita masih mengharapkan beliau masih mempunyai akal sebagai manusia bertamaddun dan bermoral.
 
 
Apa pun alasan yang diberikan, mereka kena tahu rakyat pilih mereka bukan kerana kehebatan mereka secara peribadi tetapi kerana yakin dengan parti yang beliau wakili iaitu PKR.  Ertinya, rakyat mahukan perubahan yang diperjuangkan oleh PKR/PR di Sabah.  Jika ikhlas beliau ingin berjuang sendiri tanpa PKR, nah, sila kosongkan kerusi Dun yang mereka wakili dan kembalikan semula kepada rakyat untuk memilih samada mereka masih yakin dengan PKR/PR atau tidak.  Mengapa bacul takut untuk kosongkan kerusi?  Mahu makan elaun Adun dengan cara menghisap darah rakyat?
 
Alasan beliau, "kejayaan BN menangani pelbagai isu yang dibangkitkan di negeri itu semasa pilihan raya umum ke-13 membuatkan beliau meneliti semula kedudukannya sebagai wakil rakyat PKR. "Saya sudah berjanji untuk menjadi wakil rakyat terbaik dalam memberi sumbangan dan khidmat yang diperlukan oleh rakyat, dan saya percaya rakyat di Sabah semakin yakin dengan pendekatan dan kesungguhan kerajaan BN dalam menyelesaikan isu berbangkit," katanya.

Jelas, beliau tidak sanggup menghadapi kesusahan sebagai Adun Pembangkang. Beliau mahu naik dengan hasil sokongan rakyat tetapi tidak sanggup menempuh kesusahan seperti rakyat Sabah telah tempuh berpuluh tahun lamanya. Memang bangsat jenis ini.
 
Satu perkara lagi, siapa yang mencalonkan orang seperti ini menjadi calon PKR?  Bukankah Ketua Umum PKR berkali-kali tegaskan bahawa pada PRU 13 PKR akan tentukan calon terbaik tanpa ada spesis katak seperti ini?  Memang kita tidak boleh selami hati dan niat seseorang kecuali melihat pada zahirnya, tetapi sedikit sebanyak aku rasa ada yang tidak kena dengan sistem pemilihan kita dalam PKR.  Unsur camportangan dari tokoh-tokoh tertentu di dalam PKR bagi mencatur calon pilihan masing-masing usah dinafikan.  Memang wujud dalam menentukan calon di dalam PRU 13 yang lalu.  
 
Ada kawasan yang telah meletakkan calon pilihan kawasan tersebut, tetapi di penghujungnya dicantas dan dinaikkan tokoh lain yang belum teruji dengan perjuangan parti.  PKR jangan cuba nafikan perkara ini.  Ia bukan saja berlaku di Sabah, tetapi berlaku juga di Semenanjung.  Paling khianat, mereka bukan saja keluar parti dan menjadi calon Bebas tetapi membuat pengakuan menjadi calon Bebas yang pro Bn.  Oleh itu, alasan katak ini memang tidak masuk akal samasekali.  Mereka tidak bersetuju dengan kepimpinan sepatutnya mereka kritik kepimpinan dari dalam, bukannya menjadikan kepercayaan rakyat sebagai pertaruhan.  Apakah Adun ini fikir semua rakyat yang mengundi beliau bersetuju dengan alasannya itu?
 
Apa pun, PKR mesti peka dengan hal ini.  Ini bukan pertama kali berlaku di dalam PKR.  Sebuah negeri telah jatuh angkara pengkhianat seperti ini.  DS Anwar, mahu atau tidak beliau terpaksa tegas selepas ini.  Jangan benarkan mana-mana tokoh di dalam PKR membina politik individu masing-masing.  Badan seperti JPRP harus dimansuhkan kerana terlalu banyak kontroversi tentang keputusan badan yang diterajui oleh Azmin ini.  
 
Di dalam kongres PKR tidak beberapa lama lagi, tentukan isu seperti ini diperdebatkan dengan serius jika mahu imej PKR dipulihkan.    
 
 

Isnin, 4 November 2013

PAS WAJIB MENANG DI SG LIMAU

Peduli apa aku PAS menang dengan majoriti berapa pun.  Peduli apa aku Umporno kalah dengan majoriti berapa pun.  Yang aku mahu ialah Umpono spesis Apco ini kalah dan terus kalah sampai bila-bila.  

Sikit pun aku tak rasa parti keris telanjang tu adalah parti Melayu, jauh sekali nak sebut parti itu parti berjuang untuk Islam.  Lojik akal, kalau sudah bini pemimpin Umporno pun telanjang (tak tutup aurat) bolehkah kita nak harapkan dia jaga Islam?  Nak berjuang apa kalau nak suruh atau perintah bini pun takut?

Ada puak lembu kondo ni kata bab aurat bini tu antara dia dengan Allah.  Ini hujah bodoh.  Patut pun puak tu mentekedarah duit rakyat, rasuah dan sebagainya sebab hujah mereka dosa itu antara mereka dengan Allah.  Sikit pun tak takut dengan hukum Allah.  Orang macam ini kita nak harapkan jaga bangsa kita?  Ugama memang tak boleh jaga dah.  Nak jaga bangsa sendiri pun tak boleh.

Aku pelik masih ada tok imam kampong yang memuja pemimpin macam ini.  Takkan kerana dapat elaun tok imam pun sudah tak tahu menilai pemimpin yang bercirikan Islam.  Tak jalan hukum Islam pun sekurang-kurangnya nampaklah sikit zahirnya Islamik.  Zahir pun tak nampak, jangan nilai Islam di dalam hati mereka.

Pada aku, PAS wajib menang di Dun Sg Limau.  Takde sebab rakyat di sana mahu pilih dacing baghdad.  Allah dan tunjuk depan mata perangai puak munafik penipu besar itu.  Takkan nak pilih lagi? 
Terdapat ralat dalam alat ini