JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Selasa, 31 Mei 2011

LYNAS - KITA DAPAT `BANGANG' JE LAH !!

Apa la punya bangang dan bahlol aku pun tak tahu. Kita berdebat, bertekak sampai nak bergaduh pasal Lynas. Sampai ke tahap main isu perkauman, kununnya majoriti kaum Cina di Kuantan bantah Lynas manakala Melayu dalam Umno dan beberapa NGO menyokong Lynas. Hari ini bergaduh lagi katanya. Baca sini.

Apabila dah mula main isu perkauman, keluarlah perkataan 'Lu balik Negara Cina la kalau tak suka Lynas'. Tidak percaya cuba buka FB beberapa kumpulan yang menentang dan menyokong Lynas. Berdebat kira ok lagi dengan hujah masing-masing, tetapi banyak yang main emosi sehingga ke tahap maki hamun.

Siapa yang tersenyum? `Tokeh Besar' Lynas dan gerombolannya lah. Korang bergaduh la macam mana pun janji projek ini membuatkan poket mereka penuh. Kita yang bergaduh ni? Dapat apa kecuali dapat gelaran `bangang' je lah. Kesian....

Isnin, 30 Mei 2011

TAYANG VIDEO LUCAH BOLEH ASALKAN VIDEO TERSEBUT ORIGINAL?

Malas nak tulis banyak. Cuma nak tanya Hishamuddin menteri yang jaga Polis, bila nak tahan dan dakwa geng `three strooges' atau `Datuk T'? Video dah disahkan tulen, tunggu apa lagi?

Hishamuddin asyik sibuk nak siasat `Sultan Sulu' tu pasal apa? Buatlah kerja satu-satu dulu, yang dah lama pun masih tertunggak sibuk cerita yang lain. Bayangkan kalau budak-budak kampung tayang video lucah, takda masa lah Polis nak siasat sampai ke luar negara tulen ke tak video tu, kompom budak-budak tu kena masuk lokap hari mereka tayang video tu lagi. Apa kena mengena tulen ke tak, ertinya kalau tak tulen boleh la tayang?

Bila rakyat tuduh Umno atau pihak berkuasa bersubahat, tahu pulak nak marah. Tapi, jika beginilah sikap Hishamuddin jangan marah kalau ada yang tuduh begitu. Selagi geng `three strooges' tak didakwa, kita akan terus bertanya samada pelaku dalam video itu Anwar atau bukan. Salah tetap salah./mandor.blogspot.com

MB KEDAH PERLU LEBIH BIJAK ATASI KEZALIMAN AUKU

Oleh: WFAUZDIN NS


BENARKAH Kerajaan Negeri Kedah redha dengan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) yang menyekat kebebasan mahasiswa itu? Benarkah enam pelajar dari Kolej Universiti Insaniah (KUIN) Kedah kini sedang berhadapan dengan tindakan di bawah Akta zalim ini yang dari awal ditentang oleh Pakatan Rakyat?

Semua mereka didakwa di bawah kesalahan Akta Universiti Kolej Universiti (AUKU) kerana menyertai demonstrasi, memberikan ucapan di hadapan orang ramai menggunakan pembesar suara di sudut pidato dan mengadakan sidang akhbar berhubung bantahan pembukaan Sekolah Insan Bestari yang menggunakan bangunan tahfiz.

Jika benar seperti yang dilaporkan, tentulah amat mendukacitakan kerana Kedah kini ditadbir oleh PAS yang bersama dengan PR dan universiti ini pula adalah di bawahLink Kerajaan Negeri. Tindakan MB Kedah Ustaz Azizan yang mengesyorkan agar rayuan boleh dibuat sehingga ke peringkat MB, pada saya satu tindakan yang kurang bijak. Sewajarnya sejak awal lagi MB Kedah menyuarakan bantahan terhadap penggunaan akta tersebut bukannya menunjukkan jalan keluar selepas mereka dizalimi dengan akta berkenaan.

Memang benar, Kerajaan Negeri tiada kuasa untuk meminda akta berkenaan kerana ianya telah ditetapkan kepada semua universiti dan kolej universiti di negara ini, tetapi paling tidak pun MB Kedah boleh bersuara membela golongan pelajar ini dan melakukan sedaya upaya agar membantu mereka. Tentu ada pilihan lain selain dari menggunakan akta yang PR sendiri mahu lupuskan jika PR berkuasa di Putrajaya. Di sini lah rakyat ingin lihat kebijaksanaan MB Kedah di dalam menangani isu ini.

Dalam perbicaraan tatatertib pada 25 Mei lalu, enam mahasiswa kolej itu dijatuhkan hukuman gantung pengajian dan seorang dari mereka dikehendaki membayar denda. Mohd Faiz Mohd Arshad digantung dua semester manakala Mohd Aiman Che Ab Razab, Zukhilatif Marzukhi, Mohd Azlan Mat Zain dan Ahmad Remi Md Arof, digantung satu semester dan diberi surat amaran. Seorang lagi, Mohamad Farhan Bin Mohamad Baharin juga diberi surat amaran dan didenda RM100.

MB Kedah mungkin akan menggunakan kebijaksanaannya di dalam isu ini pada ketika pelajar berkenaan mengemukakan rayuan kepada beliau. Tetapi, adakah kita perlu tungu ke tahap itu untuk menunjukkan bahawa PR sememangnya membantah AUKU? Kenyataan MB Kedah yang menyebut Presiden PAS tiada kuasa terhadap isu ini kerana KUIN berada di bawah Kerajaan Negeri memang betul, tetapi MB Kedah juga perlu berfikir adakah beliau menjadi MB Kedah tanpa keredhaan Presiden PAS?/wfauzdin.blogspot.com

MANA LEBIH KEBAL, ANWAR ATAU IBRAHIM RAJA KATAK?

Oleh: WFAUZDIN NS



IBRAHIM ALI Ahli Parlimen Bebas dari Pasir Mas terkenal dengan nama `raja katak' yang ingin `berjihad' dalam `Perang Salib'. Agak kelakar bila Ibrahim Ali menyebut sanggup berjihad di dalam `Perang Salib' apabila isu Kristian sebagai agama rasmi negara ini dimainkan oleh Blogger celaka yang tidak pun ditangkap sehingga sekarang.

Tahukah Ibrahim Ali apa itu `Perang Salib'? Apabila Ibrahim Ali menyebut sanggup berjihad di dalam `Perang Salib' maka ramai yang keliru akan agama MP Pasir Mas ini. Istilah `Perang Salib' itu sebenarnya digunakan oleh kumpulan `Pejuang Kristian' untuk menentang Pejuang Islam suatu ketika dahulu. Bagi Pejuang Islam peperangan ini disebut `Perang Fi-Sabililillah' atau `Perang Sabil'. Itu istilah buat orang Islam, tetapi Ibrahim Ali menyebut sanggup berperang salib, ini bererti istilah pun Ibrahim tidak tahu guna.

Saya pernah menyebut sepatutnya Ibrahim Ali boleh `berjihad' yakni berkorban di Pasir Mas iaitu meletakkan jawatan MP Pasir Mas atas alasan kukuh iaitu majoriti pengundi-pengundi beliau dahulu sudah tidak redha beliau sebagai Wakil Rakyat mereka. Jika Ibrahim Ali sanggup `Perang Salib' yang nyawa adalah gadaiannya, maka mengapa takut mahu korbankan Kerusi Parlimen? Kalau mahu lepaskan Kerusi Parlimen yang tidak diredhai itu pun takut, usahlah Ibrahim Ali berdegar-degar mahu berjihad `Perang Salib'.

Hari ini pula, Ibrahim Ali mendakwa bahawa beliau tidak kebal dari segi undang-undang apabila rakyat tertanya mengapa beliau tidak ditahan atau ditangkap apabila beliau memainkan isu `Perang Salib'? Sebaliknya, raja katak dari Pasir Mas ini mendakwa DS Anwar lah yang kebal sebenarnya. Benarkah DS Anwar itu kebal? Butakah mata Ibrahim Ali sehingga tidak tahu sejarah DS Anwar semenjak tahun 1998 sehingga kini? Bukankah Ibrahim Ali di antara orang pertama yang memeluk dan mencium tangan DS Anwar sebaik sahaja Ketua Pembangkang itu dibebaskan dari penjara dan dibawa untuk rawatan di German?

Ibrahim Ali berkata, " Datuk Seri Anwar Ibrahim sebenarnya merupakan pemimpin yang 'tidak boleh disentuh' kerana masih mengulas mengenai kes yang dibicarakan di mahkamah (Malaysiakini). Ibrahim Ali nampaknya cuba mengaitkan DS Anwar untuk melindungi kebaculannya. Memang wajar beliau dan Nazri Aziz saling menuduh sebagai `Badut Sarkas' kerana kedua-duanya memang `Joker Badut' yang murahan.

Saya mahu tanya Ibrahim Ali, apa bentuk penderaan dan kezaliman yang tidak pernah dilakukan terhadap DS Anwar? Diaibkan, difitnah, ditahan. dipenjara, ditelanjangkan, dipukul, digantung dari Parlimen, disekat berceramah, diugut dan berbagai lagi yang membuktikan tiada seorang tokoh Melayu Islam di negara ini mungkin di abad ini yang melalui apa yang DS Anwar lalui. Jika Ibrahim hanya boleh berbangga dengan kemasukan beliau ke dalam penjara untuk menunjukkan kehebatannya, kita boleh kumpulkan berapa ramai pejuang politik yang pernah masuk penjara. Tetapi, berapa ramai yang boleh bertahan apabila keluar dari penjara untuk terus berjuang? Ramai juga yang pernah masuk penjara, keluar penjara terus menjadi pencacai kerajaan yang zalim. Tidak percaya, cuba bertanya Ezam raja sesumpah. Pada saya `Ismail Kerbau' lebih hebat kerana lebih kerap masuk penjara dari Ibrahim Ali.

Mahu tahu kebal atau tidak, saya cadangkan Ibrahim Ali diterima masuk PKR, PAS atau DAP, kemudiannya buat kenyataan seperti yang beliau sebut baru-baru ini iaitu sanggup `Perang Salib' dengan golongan Kristian. Saya rasa tidak sempat Ibrahim Ali telan air liur, beliau akan disumbatkan ke dalam penjara di bawah Akta ISA. Tidak percaya? Kita boleh beri Ibrahim Ali untuk mencuba./wfauzdin.blogspot.com

Sabtu, 28 Mei 2011

IBU PEJABAT PARTI MAHU DILELONG, JANGAN BUAT TIDAK KISAH

Oleh: WFAUZDIN NS

BERMACAM dugaan yang dihadapi oleh PKR sejak ianya ditubuhkan. Dugaan paling hebat dan masih dibelenggu adalah fitnah jahat ke atas Ketua Umumnya DS Anwar, kemudian mula berjangkit kepada ahli keluarga beliau sehingga laporan Polis terpaksa dibuat.

Dugaan seterusnya adalah terdapat cubaan untuk mengharamkan PKR itu sendiri seolah-olah PKR ini seperti satu kumpulan gerila atau pemberontak. Paling memalukan, cubaan untuk mengharamkan PKR ini cuba dibuat kununnya melalui tatacara profesional oleh kerajaan tetapi apa yang mereka lakukan memperlihatkan kecuaian mereka sendiri di dalam melaksanakan tugas sebagai kakitangan kerajaan. Sama seperti pihak Polis menyaman pejalan kaki yang tidak memakai topi kaledar.

Baru-baru ini terbaca pula laporan bahawa bangunan Ibu Pejabat PKR di Tripocana, Petaling Jaya bakal dilelong kerana pemiliknya dikatakan tidak membayar ansuran kepada Bank.

Bendahari PKR, YB William menjelaskan, " NONEBuat masa ini PKR menyewa bangunan lima tingkat itu daripada sebuah syarikat dengan sewa bulanan antara “RM10,000 hingga RM20,000". “Kami hanya menyewa. Tuanpunya tidak bayar. Ini bukan pinjaman kami dan kami tidak berhutang dengan bank. Kami cuma penyewa. “Saya tidak tahu mengapa mereka tidak bayar. Mungkin (pemiliknya) ada masalah perniagaan dan tidak dapat membayar pinjaman mereka,” katanya (Malaysiakini)

Tidak mustahil jika ada tekanan dari atas, maka pihak bank akan mempercepatkan usaha melelong bangunan tersebut sebelum Pilihanraya Umum Ke 13 akan datang. Jika ini berlaku, maka sudah pasti PKR akan menghadapi masalah untuk menggerak dan menguruskan parti berkenaan. Sehubungan itu, PKR mulai sekarang harus berfikir sebarang kemungkinan yang bakal berlaku.

Negeri Selangor adalah sebuah kerajaan yang diperintah oleh PR, bahkan MB Selangor adalah pimpinan di dalam PKR. Tergamakkah kita melihat PKR diusir umpama `binatang' angkara tuan punya bangunan itu berhutang dengan pihak lain? Bukan tujuan kita mahu Kerajaan Selangor menggunakan wang rakyat untuk membiayai atau membeli bangunan pejabat untuk PKR, tetapi apakah salah jika PKR dapat menyewa atau lebih baik lagi dapat membeli mana-mana bangunan kepunyaan Kerajaan Negeri Selangor?

NONEMemang kita akui PKR bukan parti kaya raya seperti parti di sebelah sana yang hidup mereka penuh dengan korupsi. Tetapi kita harus ingat, untuk menunjukkan kita mampu ke Putrajaya kita mesti juga menunjukkan ketrampilan parti kita. Bukan untuk menunjuk-nunjuk atau bermewah dengan pejabat yang besar, tetapi memadai kita tidak lagi dihina dan diusir sesuka hati dan pada bila-bila masa.

Kita berharap pimpinan parti dapat melakukan sesuatu bagi mengatasi masalah yang dihadapi oleh parti. Jangan kesemua ini mahu dibebankan ke atas kepala DS Anwar semata-mata sedangkan kita tahu beliau sekarang sudah banyak menanggung beban akibat fitnah musuh-musuh disekelilingnya.

Jangan lupa berbakti kepada parti sendiri yang telah memberikan peluang untuk kita berkuasa di sebuah negeri yang kaya raya./wfauzdin.blogspot.com

Jumaat, 27 Mei 2011

SEKALI LAGI FELDA DI GEMPUR OLEH ANWAR


Program DS Anwar Di Pahang -
Ubah Sekarang / Selamatkan Malaysia

28 Mei 2011 (Sabtu)

Program 1

5.00 – 7.00 ptg – Hi-Tea

Lokasi : Restoran Ekonomi Mee Loon, Kampung Baru Cina, Temerloh

Penceramah:

1. YB Dato’ Seri Anwar Ibrahim
2. YB Tien Chua
3. YB Syed Hamid Mohamad
4. YB Leong Ngah Ngah
5. YBhg Dato’ Fauzi Abdul Rahman


Program 2

8.30 – 11.00 mlm – Ceramah Perdana

Lokasi : Markas PAS, Felda Jenderak Utara, Jenderak

Penceramah:

1. YB Dato’ Seri Anwar Ibrahim
2. YB Tien Chua
3. YBhg Dato’ Fauzi Abdul Rahman

Program 3

9.00 – 12.00 mlm : Himpunan Raksasa Peneroka FELDA

Lokasi: Markas Besar PAS Pahang, Kerdau

Penceramah:

1. YB Dato’ Seri Anwar Ibrahim
2. YB Tuan Guru Dato’ Seri Haji Hadi Awang
3. YBhg Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man
4. YBhg Mat Sabu

Khamis, 26 Mei 2011

KITA PATUT SOKONG KJ `SEMENTARA WAKTU'

Oleh: WFAUZDIN NS

SETIAUSAHA Agung PKR, YB Saifuddin Nasution menganggap Ketua Pemuda Umno YB Khairi Jamaludin (KJ) bersandiwara apabila KJ membantah kenaikan harga petrol yang kemungkinan besar akan berlaku dalam masa terdekat. Munasabahnya dakwaan YB Saifuddin adalah berdasarkan pengalaman lalu di mana KJ di antara yang kuat menyokong kenaikan harga petrol ini sewaktu Bapa Mertuanya Pak Lah menjadi PM.

Hari ini, KJ berkata tidak wajar YB Saifuddin menuduhnya sedemikian dan menyifatkannya sebagai serangan peribadi. "Apa salahnya sekiranya pendekatan saya berubah sedikit setelah mendapat pengalaman dari sejarah?," (Malaysiakini). Saya juga tidak senang dengan tuduhan YB Saifuddin terhadap KJ hanya kerana peristiwa lampau. Saya sokong KJ di dalam kenyataannya di atas yang membawa maksud iaitu beliau `sudah berubah'. Jadi, sewajarnya kita sokong perubahan positif beliau itu.

KJ berkata beliau telah belajar dari pengalaman lalu. Di antara yang telah KJ pelajari adalah Kerajaan Bn terpaksa `gadai' 4 negeri kepada Pembangkang dan gagal merampas Kelantan dari PAS di dalam PRU ke 12 yang lalu. Paling memeritkan buat KJ adalah kerusi PM yang baru diduduki oleh Bapa Mertuanya terpaksa ditinggalkan akibat tekanan dari dalam partinya dan di luar parti. Itu lah hasil dari kerja yang menyusahkan rakyat.

Apakah salah untuk KJ mengingatkan Najib tentang sejarah buruk buat Bn ini? Sebab itu saya katakan bahawa YB Saifuddin sepatutnya beri peluang kepada KJ untuk bertindak `berani' melawan `tokeh' demi kepentingan rakyat. Kita lihat dahulu setakat mana KJ boleh `melembut'kan hati Najib yang mungkin berlembut hanya kepada Rosmah sahaja.

Apabila KJ menyebut menentang kenaikan harga petrol atau penarikan subsidi minyak untuk `sementara waktu' di saat rakyat sedang susah, itulah sebenarnya yang merisaukan kita. Perkataan `sementara waktu' itu subjektif. Mungkin sementara sebelum Pilihanraya Umum Ke 13, dan selepas itu dibenarkan kenaikan harga petrol.

Apa pun, rakyat yang perlu berfikir semasak-masaknya. Rakyat bukan tidak biasa dengan janji-janji manis pemimpin Umno selama lebih 50 tahun. Mengapa rakyat tidak boleh mencuba janji-janji yang ditawarkan oleh Pakatan Rakyat seperti yang terkandung di dalam Buku Jingga? Janji berkenaan harga petrol sahaja, Pakatan Rakyat berjanji untuk menurunkan harga petrol dalam tempoh 24 jam sahaja bukan menunggu sehingga 50 tahun. Masakan kita tidak berani mencuba?

Jika kita telah mencuba mereka melebihi 50 tahun, ternyata kita hanya dipermainkan maka bijakkah kita terus memberi Umno peluang lagi? Jangan kita salahkan kaum Cina yang terlebih dahulu bijak di dalam politik sedangkan kita masih dibuai mimpi dengan `ketuanan Melayu' yang hakikatnya banyak menyusahkan Melayu./wfauzdin.blogspot.com

Selasa, 24 Mei 2011

BEGITULAH NASIB SI UMI HAFILDA

Oleh: WFAUZDIN NS

MAK CIK Umi Hafilda yang semakin sinonim dengan raja sesumpah Ezam, boleh dikatakan memecah rekod `Guiness Book Of Record" atau setidak-tidaknya memecah rekod di Malaysia manusia yang paling banyak melakukan `sumpah'. Sumpahan beliau itu mungkin mengatasi mana-mana Menteri atau Ahli Parlimen di Malaysia yang bersumpah mengangkat setia di dalam Dewan.

Satu lagi kelebihan mak cik Umi yang dikatakan masih dara ini, beliau seorang betina yang paling kerap mencabar orang lain menyamannya. Kununnya itu tanda beliau bercakap benar selain dari sumpah yang mungkin dipelajari dari Ezam raja sesumpah. Peliknya, bila dia menyaman orang lain dia sambil lewa pula sampai Peguam dia pun tak hadir ke mahkamah.

Semalam, dilaporkan bahawa Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengarahkan peguam yang mewakili ahli perniagaan Ummi Hafilda Ali dalam kes saman fitnah RM100 juta yang difailkan terhadap bekas rakan perniagaannya dan pengendali laman berita Malaysiakini, supaya hadir ke mahkamah pada 13 Jun ini (Malaysiakini).

Sebelum ini Peguam beliau pun tidak hadir di dalam kes yang sama. Mungkin terlalu sibuk mak cik Umi ini berceramah dan mencarut di pelusuk tanahair untuk sesuap nasi. Maklumlah, siapa lagi yang mahu menanggungnya. Suami tiada, keluarga pula katanya sudah tidak mengaku lagi. Harapkan adik si Azwan Ali pula, lagi teruk kena hentam sampai disebut `wanita neraka ke tujuh' dalam Twitter. Jadi, terpaksalah bawa diri.

Gamaknya, mana Peguam mahu datang kalau banyak lagi pitih kendalikan kes belum berbayar. Itu ramalan saja, saya pun tidak berani mahu bersumpah laknat dalam masjid walaupun dibekalkan baju besi untuk menuduh sedemikian. Ramalan itu hanyalah kepada kebiasaannya jika kita tidak bayar, Peguam susah sikit mahu komited dengan tugasnya.

Apa pun, kita harapkan tidak berlaku sedemikian. Saya percaya mak cik Umi yang mendakwa kununnya beliau ada lagi 18 tape video seks itu akan meneruskan kes saman beliau di mahkamah. Bukan sedikit yang dituntut, RM 100 juta itu terlalu banyak dan cukup buat mak cik Umi pergi menunaikan Haji di Mekah nanti. Jika harapkan duit minyak dan duit poket setiap kali berceramah, susahlah sikit untuk ke Mekah. Mungkin lepas untuk membeli seluar dalam atau baju dalam saja./wfauzdin.blogspot.com

MB PERAK AKAN DATANG MELAYU DARI DAP ?

Oleh: WFAUZDIN NS

ZAHID Hamidi meramalkan bahawa DAP Perak akan meletakkan calon Melayu untuk bertanding di dalam Pilihanraya Umum nanti bagi membolehkan MB Perak nanti dilantik dari parti DAP. Saya pun meramalkan demikian dan sekiranya benar secara tidak langsung ini menunjukkan Naib Presiden Umno itu kini sedar bahawa DAP bukan parti `ekstremis Cina'.

Melihat kepada kenyataan Zahid Hamidi di Malaysiakini, tergambar kegusaran pemimpin Umno tersebut untuk mempertahankan Perak yang dirampas secara tidak demokratik selepas PRU yang lalu. Kebimbangan Zahid Hamidi ini cuba dikongsikan bersama parti sekutu di dalam PR iaitu PAS dan PKR, mudah-mudahan kedua-dua parti sekutu di dalam PR ini akan menjauhkan diri dari DAP dan tentunya memberi laluan mudah kepada Umno untuk meneruskan kuasanya di Perak. Mudah dibaca strategi politik Zahid ini.

Sekiranya memang benar DAP akan menamakan calon Melayu Islam dari parti tersebut untuk dinamakan sebagai MB Perak, apa yang menjadi masalah kepada Umno? Masalahnya ialah Umno tentu akan kehabisan modal lagi untuk bermain dengan isu perkauman. Apa yang kita lihat, kepimpinan DAP di P.Pinang di bawah Lim Guan Eng ternyata jauh lebih baik dan berintegriti dari kerajaan terdahulu di bawah Gerakan. Oleh yang demikian, tiada sebab kita bimbang orang Melayu berugama Islam dipilih menjadi MB Perak sekiranya kita boleh terima pemimpin Cina di P.Pinang berpuluh tahun sehingga sekarang.

Itu pun jika ramalan Zahid Hamidi itu benar. Apa kata jika kita membayangkan bahawa DAP akan tetap menyokong YB Nizar (mantan MB Perak) untuk ditabalkan sekali lagi sebagai MB Perak selepas PRU nanti jika PR berjaya kembali menguasai Perak? Bukankah sebelum ini berkali-kali Pengerusi DAP Perak Ngeh Ko Ham berkata DAP tetap menyokong YB Nizar sebagai MB Perak?Link
Hakikatnya, Umno amat bimbang tentang situasi terkini di Perak. Paling membimbangkan mereka adalah sokongan kaum Cina semakin meningkat terhadap PR hasil daripada tingkah laku Umno dan kerajaan selama ini. Sokongan kaum Melayu pula kini sedang diburu oleh PAS terutamanya dan PAS dibantu oleh PKR mempunyai banyak bahan untuk dihidangkan kepada kaum Melayu di Perak agar mereka tidak lagi percaya kepada Umno. Ini yang merisaukan Zahid sebenarnya./wfauzdin.blogspot.com

Ahad, 22 Mei 2011

KETUA PENGARAH ROS MAHU `COVER' MALU ?

Oleh: WFAUZDIN NS

SALAHKAH Setiausaha Agung PKR mengadakan sidang media untuk memaklumkan bahawa parti tersebut telah menerima surat mohon tunjuk sebab mengapa parti tersebut tidak boleh diharamkan? Adakah notis sepenting itu yang melibatkan hidup mati parti itu perlu dirahsiakan dari ahli-ahli parti?

Kelmarin Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution telah mengadakan sidang akhbar memaklumkan bahawa parti PKR telah menerima notis dari ROS kununnya parti tersebut telah melanggar Perlembagaan dan berkemungkinan boleh diharamkan. Lebih melucukan lagi, notis tersebut tiada kena mengena dengan Perlembagaan Parti dan aduan yang disebut juga tidak melibatkan anggota parti. Jelas, pegawai tinggi dari ROS yang telah menandatangani notis tersebut cuai kerana tidak menyemak fakta terlebih dahulu.

Apabila sidang media dibuat oleh PKR, kecuaian dan ketidakcekapan Ketua Pengarah ROS diketahui umum dan berkemungkinan beliau merasa malu dengan kakitangan bawahannya. Oleh yang demikian, beliau menyalahkan PKR kerana mengadakan sidang media dan namanya tercemar akibat kebodohannya sendiri. Kununnya, mengadakan sidang media itu `kurang manis'. Adakah perbuatan beliau itu teramat manis dengan memajukan notis yang tidak betul tanpa fakta?

Ini bukan masalah `manis' atau tidak. Ini masalah maruah parti yang cuba dicemar dengan kaedah sedemikian rupa. Semua ahli parti berhak tahu apa yang menimpa parti mereka. Rakyat juga perlu tahu kerana PKR adalah sebuah parti yang besar apatah lagi Ketua Pembangkang adalah Ketua Umum parti ini. Mana mungkin perkara yang serius ini boleh dirahsiakan?

Saya ingin mengingatkan ROS, bekerjalah dengan tahap profesionalisma yang tinggi dan penuh integriti. Jangan cuba bertindak terburu-buru walaupun jika arahan itu datangnya dari pihak yang terlalu berkuasa. Apa yang berlaku baru-baru ini jadikan iktibar kerana ianya memalukan keseluruhan kakitangan di dalam Jabatan itu sendiri. Jika saya sendiri sebagai kakitangan ROS, saya tidak tahu di mana mahu letakkan muka dengan sikap bos yang begitu?/wfauzdin.blogspot.com

--------------------------------------------------------------------------------
Bernama melaporkan:

KUALA LUMPUR, 19 Mei (Bernama) -- Pendaftar Pertubuhan (ROS) meminta Parti Keadilan Rakyat (PKR) menjawab notis pembatalan pendaftaran yang dikeluarkannya terhadap parti itu dalam tempoh yang ditetapkan dan bukan menggunakan saluran media untuk memberi jawapan.

Ketua Pengarah ROS Datuk Abdul Rahman Othman berkata notis itu adalah mengikut Seksyen Kecil (2), Seksyen 13, Akta Pertubuhan 1966, di mana PKR diberi tempoh sehingga 9 Jun depan untuk memberi sebab memuaskan mengapa pendaftaran parti itu tidak patut dibatalkan.

Beliau memberitahu Bernama bahawa pihak yang diberi notis tersebut hanya perlu untuk menjawab balik notis itu berserta dengan alasan-alasan kukuh dalam tempoh masa yang diberikan.

"Apabila ROS keluarkan notis, mengikut Akta Pertubuhan 1966, pihak yang ditujukan perkara tersebut diminta menjawab dalam masa yang diberikan, menggunakan saluran yang sama, bukan menggunakan saluran media kerana ia dianggap kurang manis," katanya. - Bernama.

Sabtu, 21 Mei 2011

SURAT KEPADA PKR - TINDAKAN MEMALUKAN OLEH ROS

Oleh: WFAUZDIN NS

AMAT memalukan. Bagaimana mungkin seorang pegawai besar di dalam ROS boleh cuai di dalam mengenalpasti sesuatu undang-undang atau Perlembagaan Parti yang pihaknya mahu haramkan parti berkenaan? Ini bukan perkara kecil kerana ianya melibatkan pengharaman sesebuah parti yang kebetulannya pula sedang berada di puncak sokongan rakyat.

Bukan satu kesilapan, banyak kesilpan telah berlaku yang gagal dikesan oleh pegawai besar di dalam ROS ini. Adakah selama ini tugas beliau hanya menandatangani sahaja apa jua surat yang diletakkan di atas meja pejabat beliau? Nama anggota parti tersebut pun jauh tersasar malahan tidak direkodkan pun oleh parti berkenaan sebagai ahli. Jika bukan ahli, mengapa ada timbul dipecat tanpa ikut Perlembagaan Parti? Kesilapan tarikh juga berlaku.

Jelas, kerja ini seolah-olah dilakukan secara tergesa-gesa seperti juga dengan kes video seks yang dilakukan secara tergesa-gesa sehinggakan terakam susuk tubuh orang ketiga di dalam bilik. Mengapa ini terjadi? Gagal `membunuh' karektor DS Anwar, gagal menghancurkan rumahtangga DS Anwar, dan sebelum ini telah pun menyekat akhbar Suara Keadilan dengan tidak memberikannya permit, kini ada cubaan terbaru?

Manusia merancang, Allah jua merancang tetapi Allah adalah sebaik-baik perancang. Rakyat harus bangun dan bersedia untuk hadapi apa jua kemungkinan selepas ini kerana pengikut apco itu tidak akan berpuas hati selagi usaha jahat mereka tidak berjaya./wfauzdin.blogspot.com

Khamis, 19 Mei 2011

KLIP VIDEO SEKS - PERLUKAH POLIS MENGAMBIL RISIKO?

Oleh:WFAUZDIN NS

SEORANG menteri yang lembab dan ketinggalan masih berhujah dengan modal yang lapuk dan menunjukkan kebebalannya. DS Anwar kini telah sampai ke tahap "Yahoo! Malaysia Question Time, tetapi Ketua Penerangan Umno Ahmad Maslan masih bercakap pasal tulin tak tulin video seks.

Hari ini Malaysiakini melaporkan, Ahmad Maslan memberikan cadangan untuk menyelesaikan isu video seks yang kununnya melibatkan Ketua Pembangkang tersebut. Apa yang pasti, tiada satu pun cadangan dari Ahmad Maslan yang berpandukan kepada ajaran Islam dan sememangnya Umno tidak selesa dengan hukum Islam. Ahmad Maslan memberikan cadangan, cadangan itu termasuklah mengesyorkan DS Anwar supaya memanggil pakar dari luar negara untuk mengesahkan video seks didakwa melibatkan ketua umum PKR itu tidak tulen.

"Video itu telah disahkan (tulen) oleh pakar dari Amerika Syarikat dan Korea (Selatan). Saya kira polis sudah buat apa disebut sebagai semakan. Apabila Korea sudah buat diikuti Amerika, mereka sudah menyemak sekali lagi dan mengesahkan video itu tulen," katanya kepada pemberita di Putrajaya hari ini (Malaysiakini).

Sudah berbulan-bulan kita disajikan dengan tulin atau tidak video seks berkenaan dan entah berapa banyak duit rakyat digunakan untuk kerja bodoh ini. Tetapi, sehingga kini makhluk yang mengaku menayangkan video lucah berkenaan di khalayak ramai masih belum ditangkap atau didakwa. Pedulikan tulin atau tidak, yang pasti itu video lucah dan menjadi kesalahan sesiapa pun memiliki dan menayangkan video lucah. Masalah siapa pelakun adegan seks itu, kita serahkan kepada pihak yang berwajib menyiasatnya. Selesaikan dulu kes pertama, iaitu `tukang tayang' video seks dan mengapa perlu mengambil masa yang lama untuk menyiasat kerana mereka telah mengaku menayangkannya.

Tentang pelaku di dalam video berkenaan, tuduhan telah dibuat oleh Eskay di dalam upacara sumpah laknat yang sesat itu. DS Anwar pula memilih jalan yang dianjurkan oleh Islam iaitu membawa kes ini ke mahkamah syariah di bawah undang-undang Qazaf. Eskay pula mengambil jalan mudah dan tahyul iaitu dengan bersumpah dengan memakai baju besi. Apabila Eskay berjaya mempersendakan Islam dengan hukumnya sendiri, maka Ahmad Maslan pun mahu agar Anwar turut bersumpah dan menjadi jahil seperti Eskay.

Tidak terbayang oleh kita betapa rendahnya kefahaman Islam di kalangan pemimpin Umno. Mereka masih dibelenggu dengan cerita sesumpah dan meninggalkan hukum di dalam Al-Quran. Apakah pihak Polis akan mengambil risiko untuk mendedahkan siapa pelaku di dalam video seks berkenaan? Saya yakin, sebaik sahaja Ketua Polis Negara atau sesiapa sahaja yang membuat kenyataan bahawa pelaku di dalam video seks tersebut adalah DS Anwar, maka satu lagi kes Qazaf akan dibawa ke mahkamah syariah.

Sebenarnya tiada pilihan lain jika kita beriman dengan Al-Quran melainkan kes ini diselesaikan di mahkamah syariah. Ahmad Maslan tidak perlu berkata isu ini akan mengelirukan masyarakat kerana majoriti rakyat tidak terkeliru kerana mereka kenal siapa Umno dan media-media pencacai yang bersekongkol dengan parti sekular itu./wfauzdin.blogspot.com

Rabu, 18 Mei 2011

KES LIWAT - HAKIM DULU POPULAR DENGAN `TIDAK RELEVEN' , HAKIM SEKARANG DENGAN `WIBAWA'NYA

Oleh: WFAUZDIN NS

DRAMA lebih menarik lagi apabila DS Anwar diminta membela diri di dalam kes Liwat II. Keputusan Hakim ini tidak memeranjatkan kerana skrip drama telah bocor kecuali jika Hakim berpegang kepada fakta dan membebaskan DS Anwar, itu lah yang paling memeranjatkan kita.

Tidak susah untuk seseorang yang bukan peguam tahu kebenaran kes ini kerana melihat kepada perkara asas iaitu pertuduhan di bawah Seksyen 377B sahaja kita boleh tahu samada perbuatan liwat itu benar berlaku atau tidak. Ini adalah kerana kita saksikan sendiri Saiful mendakwa beliau diliwat secara paksa, tetapi pertuduhan tidak mengguna pakai pengakuan Saiful. Jika digunakan apa yang Saiful kata, Seksyen yang paling tepat adalah Seksyen 377C.

Mungkin ada tafsiran lain terhadap seksyen ini, atau ada sebab tertentu maka seksyen ini releven dengan kes yang dihadapi oleh DS Anwar. Diterangkan dalam mahkamah ada catatan menyebut `cubaan meliwat', tetapi Saiful dianggap masih `berwibawa'. Ada keterangan menceritakan seluar dalam Saiful di rumah seorang wanita yang bukan muhramnya, namun Saiful masih `berwibawa'. Saiful mengaku pergi sembahyang Jumaat tanpa mandi hadas atau mencuci duburnya, dan mengaku Solatnya tidak sah, tetapi Saiful tetap `berwibawa'.

`Berwibawa'nya Saiful adalah juga kerana dapat berjumpa Najib untuk mohon biasiswa sedangkan beliau gagal dalam pengajian. Pakar juga `berwibawa' walaupun mencatat tarikh pada barang ujian lebih awal dari ujian dibuat. Pegawai Penyiasat Polis Jude pula tentu dilihat `berwibawa' apabila menyimpan bahan bukti DNA di dalam almari sahaja seperti menyimpan seluar dalam, lebih wibawa `air mani' itu boleh bertahan terlalu lama melebih 90 jam yang mencipta rekod dunia. Hebat dan `wibawanya' cecair yang kununnya dimiliki oleh DS Anwar itu.

CCTV apartmen yang menjadi bahan bukti itu juga tidak kurang wibawanya kerana masa yang dicatat dalam CCTV di pintu lift lebih awal dari yang dicatat di pintu utama apartmen. Doktor kata tiada kesan kemasukan, tapi ahli kimia buat ujian kata ada terdapat `cecair itu' dalam lubang Saiful ertinya ada kemasukan. Wibawanya pakar-pakar berkenaan. Hakim tentulah lebih berwibawa apabila membatalkan keputusannya sendiri yang mulanya tidak membenarkan barang-barang kepunyaan DS Anwar di dalam lokap dijadikan bahan bukti, tetapi akhirnya diterima menjadi bahan bukti.

Melihat kepada semua ini, percayalah saya seperti yang DS Anwar katakan bahawa tiada yang pelik dan ajaib berlaku sekiranya melibatkan DS Anwar. Maka, tertawalah dunia melihat drama ini dan di mana mahu kita letakkan muka kita sebagai rakyat Malaysia? Percayalah, selepas ini lebih banyak yang pelik akan berlaku. Kita tunggu dan dunia luar pun tunggu siapa lagi yang boleh dianggap `berwibawa' selepas ini./wfauzdin.blogspot.com

FELDA PURUN - DEMONTRASI TIDAK MEMBAWA KESAN, SAMBUTAN HEBAT TERHADAP ANWAR


Sejurus selesai Dato' Seri Anwar menghadiri Wacana Maqasid Syariah dan Masyarakat Majmuk di Kuantan semalam, beliau telah bergegas pula untuk menghadiri satu program ceramah di kawasan Felda Purun di dalam Parlimen Bera. Sebelum itu, beliau sempat memberikan tazkirah maghrib di Masjid Batu 1, Temerloh.

Markas PAS Felda Purun

Sebelum ini, sekumpulan penunjuk perasaan yang kununnya mewakili suara masyarakat felda mengadakan demontrasi untuk menghalang program ceramah oleh Ketua Umum PKR tersebut. Namun PKR Negeri Pahang bertegas untuk mengadakan program yang dijadualkan malahan mencabar sesiapa sahaja dari golongan yang menentang kehadiran Dato' Seri Anwar agar hadir mengikuti ceramah bagi mendengar sendiri penjelasan isu semasa oleh Dato' Seri Anwar samada ianya boleh menggugat keselamatan negara atau sebenarnya menggugat kedudukan Umno/Bn.

Ceramah di Felda Purun hanya dibenarkan di dalam kawasan Markas PAS di situ walaupun telah dijangka kehadiran orang ramai pastinya tidak boleh ditampung oleh Markas PAS, namun pihak penganjur terpaksa mengadakan juga program tersebut dengan menyediakan kawalan keselamatan oleh Unit Amal PAS yang telah menjalankan tugas mereka dengan begitu baik sekali. Ketibaan Dato' Seri Anwar seperti diduga telah cuba diprovokasi oleh beberapa kumpulan yang menjerit umpama orang hilang akal dengan menghamburkan kata-kata lucah terhadap beliau. Alhamdulillah, kematangan dari pihak kita Pakatan Rakyat telah mengelak terjadinya sesuatu yang tidak diingini walaupun kedapatan pihak Polis di situ yang mengawal keadaan.

Dato' Fauzi
Sdr Mazlan Aliman

Sambutan orang ramai di luar jangkaan samasekali, lebih 2,000 telah memenuhi ruang dalam dan luar Markas PAS Felda Purun bagi mendengar pidato yang terdiri daripada Sdr Mazlan Aliman, Dato' Fauzi Abd Rahman, Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man dan amanat oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim. Adun Teriang, YB Leong Ngah Ngah juga turut hadir bersama lain-lain pimpinan Pakatan Rakyat Pahang.

Ustaz Dato' Tuan Ibrahim

Dato' Seri Anwar Ibrahim

Orang ramai di luar Markas

Sdr Mazlan Aliman banyak menyentuh tentang isu nasib Peneroka Felda yang seringkali terkeliru dengan janji-janji pihak kerajaan. Beliau memberi jaminan bahawa sekiranya Pakatan Rakyat memerintah di Putrajaya, apa jua yang diperjuangkan oleh ANAK akan dilaksanakan. Pengerusi PKR Negeri Pahang menyebut tentang komitmen Pakatan Rakyat khususnya di Negeri Pahang ini bagi merampas Negeri Pahang dari Umno/Bn. Beliau turut menyentuh tentang betapa takutnya pemimpin Umno kepada Dato' Seri Anwar Ibrahim sehinggakan Ketua Pembangkang itu tidak pernah berehat dari diserang dengan berbagai fitnah. Selaku bekas pemimpin Umno dan juga bekas ahli kabinet di dalam Kerajaan Bn, beliau lebih mengenali Dato' Seri Anwar dan siapakah musuh-musuh di sekelilingnya.


Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man pula lebih banyak mengupas tentang kaedah dan perundangan di dalam Islam berkaitan kes tuduhan zina/liwat dan bab bersumpah di dalam Islam. Beliau menjelaskan di dalam Islam, tiada pilihan lain bagi seseorang yang menuduh orang lain melakukan zina melainkan dengan membawa 4 orang saksi yang adil melainkan sekiranya ada pengakuan dari mereka yang berzina.


Hukum ini Allah tetapkan adalah kerana Allah teramat menjaga maruah hamba-hambanya dan mereka yang terlepas dari hukuman di dunia ini, mereka tidak boleh lepas dari hukuman di Akhirat kelak. Di dalam isu sumpah, di dalam isu menuduh orang berzina Islam tidak tidak menetapkan sumpah sebagai bukti menuduh. Jika amalan ini diamalkan, nescaya porak poranda masyarakat kerana Allah telah jelaskan akan ada golongan yang sanggup bersumpah kerana ingin menegakkan fitnah mereka.




Dato' Seri Anwar malam itu sungguh bersemangat walaupun keletihan kerana sehari suntuk program yang beliau hadiri. Beliau menjelaskan tentang apa yang terkandung di dalam Buku Jingga dan komitmen Pakatan Rakyat jika berjaya menguasai Putrajaya nanti. Beliau tidak hiraukan betapa banyak tekanan dan fitnah yang dilemparkan terhadapnya, malahan semakin melampau sehingga menekan isteri, anak dan keselamatan cucu beliau tetapi demi nasib rakyat beliau tetap akan lawan rejim Umno/Bn.

Beliau kesal kerana saban hari beliau diaibkan dan dituduh dengan berbagai tuduhan yang kadangkala tidak masuk akal, tetapi beliau kerapkali dikenakan sekatan untuk berjumpa rakyat bagi menjawab segala tuduhan jahat mereka. Cabaran debat yang tidak pernah disahut oleh Najib menunjukkan betapa takutnya pemimpin Umno itu sekiranya rakyat tahu bahawa di bawah Kerajaan Bn rakyat sebenarnya ditindas dan dihimpit dengan berbagai kesulitan. Sekali lagi Dato' Seri Anwar memberi jaminan bahawa sekiranya Pakatan Rakyat berjaya mengambil alih Putrajaya, beliau hanya mahu tempoh satu hari sahaja sebelum mengumumkan harga minyak petrol diturunkan.

Secara berjenaka, beliau turut menyentuh tentang isu video seks yang membuatkan `wajah dan perut' beliau kini menjadi perhatian ramai. Tentang isu jam Omega, beliau tidak mahu melayani pertanyaan tentang isu berkenaan kerana terang-terangan itu merupakan satu cerita yang direka kerana terbukti jam tersebut berasal dari Taiwan dan dibeli sekitar tahun 2004. Ketika itu beliau masih dipenjara, mana mungkin ketika itu beliau boleh keluar dari penjara? Cubaan sabotaj terhadap kenderaan beliau dan ugutan terhadap anak beliau Nurul Izzah dan keluarganya sedikit pun tidak menggoyahkan semangat mereka sekeluarga untuk menentang kezaliman Umno/Bn.

Di akhir ucapannya, Dato' Seri Anwar mahu rakyat bangkit dan bekerja kuat demi kesejahteraan bersama. Beliau menasihati rakyat agar tidak mudah terpedaya dengan propaganda yang dimainkan oleh media pencacai yang berada di bawah telunjuk rejim Umno/Bn. Tentang nasibnya di dalam kes fitnah Liwat II, beliau yakin jika Hakim memutuskan untuk menerima fakta memang jelas dan nyata bahawa kes tersebut wajib dibuang ke dalam tong sampah. Tetapi jika berlaku sebaliknya, beliau sudah bersedia untuk berdepan menentang kezaliman ini.

Beliau merasa bersyukur kerana semakin beliau diaibkan dan difitnah, sambutan rakyat terhadapnya bertambah kuat dan ini menguatkan semangatnya untuk terus berjuang sehingga rejim Umno/Bn dapat dikuburkan di dalam Pilihanraya Umum nanti. Dato' Seri Anwar turut mengucapkan berbanyak terima kasih di atas segala sokongan dan doa dari rakyat berbagai bangsa dan agama samada di dalam mahu pun di luar negara.

Ternyata, provokasi dari kumpulan yang berdemontrasi menentang kehadiran Dato' Seri Anwar ke Felda Purun malam semalam tidak memberi kesan kepada rakyat jelata yang ingin mendengar sendiri apakah benar Ketua Umum PKR ini seorang pengkhianat atau pemecah belah masyarakat. Rata-rata yang hadir menunjukkan kepuasan di wajah masing-masing selepas selesai program ceramah malam itu dan ini menandakan kawasan felda tidak selama-lamanya selamat buat Umno/Bn./blogger PKR Pahang

Selasa, 17 Mei 2011

VIRUS `KATAK GILA'

Oleh: WFAUZDIN NS


NAMPAKNYA katak ini sudah menjadi `katak gila'. Virus `katak gila' amat merbahaya dari virus JE yang banyak membunuh manusia di Kg Nipah, Port Dickson suatu masa dahulu. Kali ini virus `katak gila' dibawa dari Pasir Mas, Kelantan.

Sebenarnya sudah lama kita terbau akan busuknya katak ini terutamanya apabila dia mula berbunyi. Rupa-rupanya bau yang busuk itu sebagai tanda bahawa katak ini semakin tenat dan terbukti benar katak tersebut kini menjadi `katak gila'.

Setakat dia seekor yang gila tidak mengapa juga, tetapi masalahnya dia kaitkan orang lain dengan gilanya. `Katak gila' ini berkata, “Ramai orang Kristian di Malaysia orang Cina. Orang Kristian (di dunia) ramai di Amerika Syarikat. Tali barut Amerika Syarikat di Malaysia Anwar Ibrahim. Kita nampak, dah masuk saf-safnya,” katanya.

Kununnya katak ini akan `mati katak' terlebih dahulu bergelimpang di depan katak-katak yang lain sekiranya orang Kristian di negara ini ingin berperang dengan orang Islam. Bila masa orang Kristian mahu berperang? Mana `katak gila' ini dapat maklumat sedemikian? Nampak sangat `katak gila' ini ingin mencari publisiti kununnya ingin menjadi hero di kalangan katak-katak sepertinya. Jika benar sekali pun orang Kristian mahu berperang dengan orang Islam, kita selaku orang Islam tidak akan membenarkan `si katak gila' ini turut bersama. 'Katak gila' ini tidak boleh dipercayai langsung dan akan menyusahkan kita nanti.

Hakikatnya rakyat di negara ini waras tidak gila seperti `katak gila'. Sebenarnya `katak gila' ini pasti akan bergelimpang juga nanti tetapi bukan di tangan orang-orang Kristian. `Katak gila' ini akan bergelimpang di kampung halamannya di Pasir Mas di dalam Pilihanraya Umum ke 13 akan datang. /wfauzdin.blogspot.com

Isnin, 16 Mei 2011

Hakim akan umum keputusan - keadaan tegang

Mei 16,

Beberapa anggota pemuda PKR bertengkar dengan pihak polis yang membuat sekatan jalan ke perkarangan kompleks Mahkamah di Jalan Duta, Kuala Lumpur, pagi ini.

anwar sodomy trial 160511 support outside court 06Seorang daripada mereka menuntut supaya polis menghentikan sekatan itu dan mendakwa sebagai pembayar cukar, rakyat berhak masuk ke kawasan berkenaan dengan bebas.

Beberapa rakannya yang lain cuba mententeramkan ahli itu dan menariknya ke tepi. Ratusan penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim yang tidak dapat masuk ke bilik perbicaraan kemudian menyantikan lagu 'ole ole' dengan lirik 'bebas, bebas, bebas, bebas, bebas Anwar, bebas Anwar'.

Sementara itu, selepas 59 hari perbicaraan yang bermula awal tahun lalu, Anwar akan mengetahui sama ada Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur akan memerintahkannya untuk membela diriu ataupun melepaskan daripada tuduhan liwat.


anwar sodomy trial 160511 support outside court 04Ketika ini, kompleks Mahkamah, Jalan Duta di Kuala Lumpur dikawal ketat.

Penyokong Anwar mula tiba seawal jam 4.30 pagi ini dan berkumpul ke Masjid Kuala Lumpur yang terletak bersebelahan kompleks mahkamah bagi menunjukkan sokongan mereka kepada ketua pembangkang itu.

Mereka juga sempat bersarapan nasi lemak yang berbungkuskan aklhbar Utusan Malaysia sebagai protes simbolik mengenai peranan akhbar milik Umno yang didakwa menyiarkan pelbagai fitnah dan pembohongan terhadap Pakatan Rakyat.

Penyokong juga menunaikan solat hajat subuh sebelum beredar ke mahkamah. Ada yang datang sejauh dari kawasan kerusi parlimen Anwar di Permatang Pauh dan terdapat juga beberapa bas yang dari Gopeng, Perak.

Ketika ini, Hakim, Datuk Mohamad Zabidin Mohd Diah sedang membacakan penghakimannya dengan merujuk kes yang dibentangkan oleh kedua-dua pihak pendakwaan dan juga pembelaan.

anwar sodomy trial 160511 anwar arriveAnwar, 63, dituduh meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari, 25, di Kondominium Desa Damansara, Bukit Damansara antara pukul 3.01 petang dan 4.30 petang pada 26 Jun, 2008.

Pertuduhan mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum 20 tahun dan sebatan rotan jika sabit kesalahan./Malaysiakini

Sabtu, 14 Mei 2011

Pemuda ‘upahan’ Umno ganggu ceramah Anwar di Melaka

Di mana ada ceramah Anwar, di situ lambakan sekatan jalan raya



MELAKA: Yang Melayu membentang tikar dan duduk. Yang Cina mahupun India, ada berdiri dan ada yang duduk di bangku kecil yang dibawa dari rumah. Tiga gaya berbeza namun satu matlamat sama – mendengar ceramah Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Mereka hadir Ceramah Perdana Tawan Melaka PRU-13, ‘Ubah Sekarang, Selamatkan Malaysia’ di Pejabat Pas Kawasan dan Unit Peti Undi Bukit Katil dan walaupun ia berlangsung di markas PAS, ceramah itu menarik khalayak pelbagai kaum.

Pengerusi Majlis Pimpinan Melaka merangkap Ketua Angkatan Muda KEADILAN (AMK), Shamsul Iskandar Mat Akin memulakan ceramah dengan memohon maaf kerana hadirin terpaksa bersusah payah untuk hadir ke ceramah.

Di mana ada ceramah Anwar, di situ lambakan sekatan jalan raya

Secara berjenaka, beliau menyatakan Bukit Katil adalah kawasan ‘paling selamat’ di Melaka kerana banyak sekatan jalan raya pada malam ini. “Polis sekarang adalah pencegah ceramah, bukan lagi pencegah jenayah,” sindir beliau. Beliau berkata, lokasi asal yang dijadual di Paya Rumput terpaksa dipindah ke Bukit Katil kerana satu lubang besar digali untuk menghalang orang mendengar ceramah. “Ia mengingatkan saya kepada Perang Khandaq (peperangan pada zaman Rasulullah ketika menyebar Islam),” kata Shamsul.

Shamsul kemudian meningkatkan ‘suhu’ ucapan dengan menyegarkan ingatan hadirin kepada penganiayaan terhadap Anwar. “16 Mei ini, Datuk Seri (Anwar) tak perlu dipanggil bela diri sebab sepanjang perbicaraan tiada bukti Anwar terhadap pertuduhan yang dikenakan,” katanya.

Beliau sempat berjenaka dengan berpesan kepada hadirin agar ‘memasang’ niat betul apabila menonton atau membaca media kerajaan Umno Barisan Nasional (BN) supaya mudah terpengaruh dengan putar belit mereka. “Kalau baca Utusan atau tengok TV3, kena pasang niat. ‘Sahaja aku tengok TV3 atau baca Utusan tak mahu percaya apa yang dilapor,” katanya dengan disambut gelak tawa.

Ahli Parlimen Hulu Langat, Abdullah Sani kemudian mengambil tempat untuk berceramah tetapi ucapannya kerap diganggu sekumpulan kira-kira 20 penyokong Umno yang berteriak ‘Hidup Saiful’ dan ‘Anwar b*b*’ dari seberang jalan.

Biarpun kekangan dibuat bagi menghalang rakyat mendengar amanat Anwar, ribuan pasti hadir

Sebaik sahaja Anwar mengambil tempat untuk berceramah, beliau menempelak penyokong Umno itu. “Bayar RM50, tolong jerit pada ceramah. Jangan jadi hamba orang rasuah. Kerja tidak ada. Pendidikan, tidak ada. Yang ada RM50, upah jerit. Dalam Quran, disebut ‘keldai’,” katanya disambut sorakan gemuruh.

Anwar turut menempelak Puteri Umno yang pernah menyamakan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat dengan pemimpin ajaran sesat, Ayah Pin. “Orang begini jahil, angkuh, bodoh. Paling saya menyampah dengan orang macam ini,” kata Anwar. Berucap lebih lanjut, Anwar berkata, walaupun berhadapan dengan pelbagai dugaan, beliau bersyukur ke mana-mana beliau pergi, sokongan tetap diberi. “Hari-hari dicerca, mana-mana saya pergi sokongan tetap ada. Maknanya, bukan semua rakyat bodoh,” katanya.

Dalam ucapan, Anwar juga menjelaskan, isu jam Omega tidak diteruskan polis dan Umno kerana jam yang diserahkan Eskay kepada polis sebenarnya ‘dibeli’ beliau pada 2004, sewaktu masih dalam penjara. Beliau juga sempat berkongsi pengalamannya dipujuk Ahli Lembaga Pengarah Bank Baraqa untuk tinggal di luar negara sewaktu berkunjung ke Bahrain baru-baru ini. “Tak payah duduk di situlah (Malaysia), kami tengok (dugaan yang dihadapi Anwar) kami pun tak tahan,” cerita Anwar yang tetap mahu meneruskan perjuangan demi rakyat Malaysia. “Rakyat tidak cerca saya, yang cerca saya pemimpin Umno,” kata Anwar.

http://www.keadilandaily.com/?p=13314

Rabu, 11 Mei 2011

SEMINAR MUQASID SYARIAH DAN MASYARAKAT MAJMUK DI KUANTAN PADA 15 MEI 2011

Gabungan Pertubuhan Bukan Kerajaan Islam Negeri Pahang (NGOs) akan menganjurkan Siri "Wacana Memperkasa Fikrah Rakyat - Maqasid Syariah dan Masyarakat Majmuk" seperti yang dinyatakan di bawah.

Program ini terbuka kepada semua rakyat berbilang kaum dan agama seluruh Negeri Pahang khususnya, dan Malaysia amnya.



Tarikh: 15 Mei 2011
Masa: 0200 Petang - 0500 Petang.

Tempat: SEKILAU SEAFOOD RESTOREN, Jalan Haji Ahmad, Kuantan, Pahang.
(Bersebelahan Stesyen Minyak Petronas)

Ahli Panel:


YB DATO' SERI ANWAR IBRAHIM - Ketua Umum PKR/Ketua Pembangkang.


YBHG UST DATO' TUAN IBRAHIM TUAN MAN - Naib Presiden PAS Pusat.


YBHG DR MUHAMMAD NUR MANUTY - Timbalan Presiden WADAH.


YBHG US NASRUDDIN HASSAN AT-TANTAWI - Ketua Pemuda PAS Pusat.


Moderator - YBHG DATO' HJ FAUZI BIN ABDUL RAHMAN - Pengerusi MPN

Keadilan Pahang.

Semua rakyat Pahang dijemput hadir ke program yang tersebut di atas. Segala keterangan lanjut, sila berhubung dengan Us Damanhuri di talian 019-2263577/017-9573855 atau layari FaceBook MAQASID SHARIAH PAHANG./pkrpahang.blogspot

PAS DAN GERAKAN SAMA SAJA?

Oleh: WFAUZDIN NS

BERSETUJU dengan gesaan Presiden Gerakan Datuk Seri Dr Koh Tsu Koon yang nampaknya mula naik `fade-up' dengan sebuah akhbar pencacai nombor Wahid. Akhbar ini jugalah yang `menyakitkan' hati dua parti Komponen Bn iaitu MCA dan Gerakan kerana menggatal mempromosi `1 Melayu 1 Bumi' yang jelas bertentangan dengan konsep 1 Malaysia tajaan Najib itu.

Di dalam kenyataan bekas KM P.Pinang itu di dalam Malaysiakini bagi mengulas tentang isu Kristian Agama Resmi, jelas pada kita akhbar ini memang patut dibenci oleh semua kaum. Jika ada yang masih ingin diperbodohkan oleh akhbar ini biarlah sekumpulan kecil Melayu yang bersongkok tinggi. Di dalam isu sensitif ini, Dr Koh Tsu Koon mengeluarkan kenyataan,
" GERAKAN hari ini mendesak pihak polis menjalankan siasatan yang bebas dan profesional terhadap laporan Utusan Malaysia berhubung usaha menjadikan Kristian sebagai agama rasmi Persekutuan. Presidennya Datuk Seri Dr Koh Tsu Koon berkata, ia penting bagi menjelaskan perkara sebenarnya yang berlaku (Malaysiakini).

Dr Mujahid Yusoff seorang tokoh PAS juga turut mengulas yang memberi erti yang sama dengan Presiden Gerakan itu. Tokoh PAS ini mahu pihak Polis menyiasat dengan terperinci mengapa akhbar yang meloyakan ini mengambil sumber dari blog murahan semata-mata mahu rakyat berada di dalam resah gelisah? Bukan mudah untuk melihat pendirian tegas bersama di antara PAS dan Gerakan dan kali ini akhbar milik parti sekular bersemangat kebangsaan itu menjadi sasaran mereka.

Saya percaya pihak Polis akan tetap menyiasat walaupun mungkin mengambil masa agak lama seperti juga siasatan terhadap penayang video seks di Seri Carcosa yang sehingga kini masih belum didakwa. Jika yang menayang video seks itu mengaku sendiri melakukan perbuatan sumbang itu, pihak Polis mengambil masa agak lama juga untuk menyelesaikannya kita boleh jangka juga dengan kes ini apatah lagi jika pihak yang bertanggungjawab tidak mengaku melakukan `provokasi' serius ini.

Apa pun kita yakin semua ini tentu ada rahmat yang tersembunyi yang boleh menguntungkan perjuangan PR menuju Putrajaya. Di tengah kita dikalutkan dengan provokasi dan sensitiviti keagamaan ini, secara tiba-tiba kerajaan mengumumkan kenaikan harga gula sebanyak 20 sen. Adakah kerana itu kita lupa bahawa kita terus dibelenggu dengan kesusahan akibat rejim ini?/wfauzdin.blogspot.com

Selasa, 10 Mei 2011

BILA SUDAH TUA, HELAH MAHATHIR MUDAH DIBACA

Oleh: WFAUZDIN NS

MAHATHIR di dalam rungutannya semalam agar Umno berubah, sempat lagi menghasut PAS agar keluar dari bersahabat dengan PKR dan DAP. Mantan PM ini mahu PAS berjuang bersendirian untuk bertempur dengan Umno yang beliau sendiri akui banyak rosaknya. Pelik bukan?

Jika beliau sendiri sudah maklum bahawa Umno masih `rosak' dengan gelagat pemimpinnya yang berjuang untuk kepentingan diri, maka eloklah mantan Presiden Umno ini memperbetulkan Umno terlebih dahulu. Tidak perlulah Mahathir cuba memperbaiki PAS yang tidak rosak teruk seperti Umno sekarang.

Mengapa Mahathir mahu PAS bersendiri? Mahathir ini diakui bijak orangnya, dan sudah tentu idea bernas Mahathir agar PAS bersendirian untuk menentang Umno ini ada sebab tertentu. Sebijak-bijak Mahathir, di kala usia yang lanjut tidak sukar kita membaca apa yang terkandung di dalam kepala otak pemimpin yang mencipta `Umno Baru' dan pernah keluar sekejap dari parti yang diciptanya itu.

Beliau tahu PAS bertambah kuat dengan adanya kerjasama dengan PKR dan DAP. Begitu juga PKR dan DAP bertambah kuat dengan sokongan PAS. Umno pula bertambah teruk apabila PKR, DAP dan PAS bergabung membentuk PR. Kerosakan yang dialami oleh Umno kini bertambah serius apabila MCA dan Gerakan kini mula `masam muka' kepada parti sekular bersemangat kebangsaan ini. MCA dan Gerakan naik pening dengan karenah `1 Malaysia', kemudiannya timbul pula `1 Melayu, 1 Bumi'.

Justeru itu, wajarlah Mahathir mahu PAS bersendirian kerana Mahathir mahu melihat PAS kembali seperti dahulu kala. Mahathir tidak boleh bayangkan jika kerana sokongan PAS kepada PKR dan DAP, kuasa yang ada ditangan Umno di Putrajaya akan ghuyub. Bila kuasa sudah tiada, mungkin beliau bimbang akan menjadi seperti bekas Presiden Mesir Husni Mubarak yang belum diseret ke mahkamah lagi kini sudah terlantar sakit./wfauzdin.blogspot.com

ISU KRISTIAN - RUPANYA JAMIL KHIR TERTIDOR

Oleh: WFAUZDIN NS

JAMIL KHIR mungkin terlena di kerusi Senator dan menterinya apabila membuat cabaran bodoh terhadap DAP berkaitan isu kununnya Kristian menjadi agama resmi negara ini. Cabaran beliau yang telah disiarkan oleh TV 3 suku malam tadi ditertawakan orang dan menampakkan kecetekan bekas Pengarah KAGAT ini.

Memang kita jangka isu ini akan dijaja sepuas-puasnya oleh sekutu Apco setelah isu liwat dan video seks menjadi bahan lucuan masyarakat yang berakal. Hakikatnya, sebelum Jamil Khir membuat cabaran kebudak-budakan itu, DAP telah pun menyatakan pendirian parti berkenaan tentang Islam sebagai agama resmi negara ini. Bermula dari konvensyen PR yang lalu lagi, DAP bersama PAS dan PKR bersama-sama menandatangani perakuan secara hitam putih (dokumen) bahawa PR menyanjung Perlembagaan berkaitan Hak Keistimewaan Orang-Orang Melayu dan Ugama Islam sebagai Agama Resmi negara ini.

Apabila isu ini dimainkan semula oleh media pencacai, sekali lagi DAP menegaskan pendiriannya dan kenyataan DAP ini lebih awal dibuat sebelum Jamil Khir menunjukkan `hero'nya untuk mencabar parti tersebut. Saya petik kenyataan Lim Guan Eng semalam yang disiarkan oleh Malaysiakini, "Beliau berkata dakwaan kononnya DAP ingin mewujudkan negara Kristian adalah fitnah dan berniat jahat. "Saya ingin mengulangi pendirian DAP... kita dukung Perlembagaan Persekutuan yang kita buat secara hitam putih. (Kita) sudah tandatangani semua dokumen bahawa kita sokong Perlembagaan Persekutuan, Islam adalah agama Persekutuan Malaysia," katanya kepada pemberita di Georgetown (Malaysiakini).

Saya menghormati kenyataan oleh Naib Presiden Umno, Zahid Hamidi yang mahukan isu ini disiasat segera samada memang benar berlaku atau hanya mainan untuk mencetuskan kegelisahan rakyat di negara ini. Cuma, kenyataan Zahid Hamidi yang saya merasa sangsi adalah apabila beliau menyebut sekiranya dua blog yang mendedahkan isu ini ternyata berbohong, blog ini perlulah membuat pembetulan segera. Adakah itu sahaja tindakan terhadap blog yang menimbulkan isu yang amat sensitif ini? Sekiranya pihak Pembangkang yang melakukannya, agak-agaknya apa tindakan yang bakal diambil? Kita jangan lupa, Akta ISA masih releven di negara ini dan kemungkinan besar sedia menanti jika Pembangkang yang terlibat.

Bagaimana pula dengan akhbar yang meletakkan isu ini sebagai tajuk besar mereka? Akhbar jenis apa yang mengambil sumber hanya melalui blog tanpa menemui pihak penganjur yang terlibat? Apa motif akhbar yang berkait rapat dengan sebuah parti sekutu Apco ini? Mengapa kenyataan Lim Guan Eng di atas tidak menarik minat akhbar ini termasuk TV 3 suku?

Saya yakin puak mereka akan terperangkap dengan isu ini. Namun kita masih meletakkan harapan agar pihak berkuasa berani untuk menyiasat isu yang sensitif ini dan mengambil tindakan tegas kepada yang terlibat tidak kira mereka dari kumpulan mana sekali pun. Jika benar Jeff Oii terlibat, atau mana-mana Paderi terlibat, tindakan tegas perlu diambil sekiranya bukti mencukupi tetapi Akta ISA bukan caranya untuk membuat pengadilan. Kita telah maklum, Jeff Oii telah pun membuat laporan Polis terhadap fitnah yang dilemparkan kepadanya. Kita biarkan Polis meneruskan siasatan dan kita harap hasil siasatan mesti didedahkan./wfauzdin.blogspot.com

Isnin, 9 Mei 2011

KULIT KHINZIR LEBIH BAIK DISENTUH DARIPADA AKHBAR INI

Oleh: WFAUZDIN NS

BARU sekarang saya tahu mengapa sebuah sekolah Cina di Kuantan telah menolak pemberian akhbar Utusan Meloya secara percuma di sekolah berkenaan. Bayangkan jika ketika ini semua guru dan murid di sekolah berkenaan menjadikan Utusan Meloya `kitab rujukan' mereka, tentunya berita tentang Kristian mahu dijadikan agama resmi di negara ini akan merosakkan pemikiran murid-murid yang selama ini akur bahawa Islam adalah agama resmi di negara ini.

Samada laporan dari Utusan itu betul atau tidak atau sekadar provokasi jahat, sudah tentu para pelajar akan menjadikannya satu pemikiran baru buat mereka. Saya bersetuju dengan pendapat yang disiarkan di dalam Malaysiakini berkenaan isu sensitif ini. Nampaknya, akhbar lidah Syaitan ini tidak pernah puas selagi keharmonian di negara ini terjalin. Jika dahulu kita berdepan dengan musuh seperti komunis, kini kita berdepan dengan media seperti utusan yang tidak ubah berperangai lebih jahat dari komunis.

Apa yang tidak dilakukan oleh media haprak ini? Dari cerita fitnah kemudiannya cerita lucah hinggalah kini menjadi `batu api' perkauman dan sensitiviti agama menjadi makanan harian mereka. Peliknya, mereka terus selamat untuk berbuat demikian. Akhbar bertaraf bangkai ini sepatutnya sudah lama berkubur tetapi oleh kerana ada tangan ghaib yang menyokongnya maka akhbar ini terus hidup seperti bangkai bernyawa.

Saya ucapkan syabas kepada semua pimpinan PR yang tidak mudah melatah dengan provokasi akhbar status khinzir ini. Kenyataan yang diulangi sekali lagi secara tegas oleh kesemua pimpinan PR bahawa Perlembagaan Negara ini akan tetap dipertahankan khususnya berkaitan dengan hak keistimewaan orang-orang Melayu dan Islam sebagai agama resmi ternyata mengagalkan impian puak laknat itu.

Jangan terkejut setelah isu ini dimainkan oleh media berlidah Syaitan ini, kita akan dapati ada beberapa orang akan ditangkap dan dijadikan sebagai kambing hitam. Yang pasti selamat adalah Editor akhbar berkenaan yang akan terus menggunakan akal fikiran anugerah Tuhan itu untuk melaksanakan arahan `Tuhan' mereka yang satu lagi. Mereka akan terus mencipta isu dan memperbodohkan rakyat yang berada di felda-felda dan ulu kampong yang masih berkitabkan akhbar jijik ini.

Saya tidak akan merasa pelik jika difatwakan haram membaca mahupun menyentuh akhbar seumpama ini. Tahap kejahatan mereka sudah melampau sehingga ke tahap mahu meruntuhkan keharmonian dan kesejahteraan rakyat di negara ini. Jika diberi pilihan samada mahu menyentuh akhbar ini ataupun menyentuh kulit Khinzir, nescaya saya akan menyentuh kulit Khinzir./wfauzdin.blogspot.com

Ahad, 8 Mei 2011

CHEGU BARD TIDAK KELUAR PARTI, PARTI YANG MESTI KELUAR DARI KEPOMPONG BISU

Oleh: WFAUZDIN NS

SEPERTI yang telah saya jangka, agak mustahil jika Chegu Bard ingin keluar dari PKR walaupun ada banyak perkara yang beliau tidak berpuas hati dengan parti yang disertainya itu. Hari ini, sekali lagi Chegu Bard mengesahkan bahawa beliau masih bersama PKR dan tetap aktif berkempen untuk PKR khususnya dan PR, amnya.

Kenyataan beliau hari ini, "Chegubard masih ketua cabang PKR Rembau, ahli seumur hidup PKR. Sejak menjadi ahli Keadilan 1999 saya tidak pernah memperlahankan gerak kerja saya,” katanya dalam satu kenyataan dikeluarkan hari ini. Namun, apa yang diluahkan oleh beliau bahawa memang terdapat beberapa orang yang berada di Pejabat PKR Pusat melakukan konspirasi atau provokasi tertentu agar Chegu Bard keluar dengan sendirinya dari PKR patut diberi perhatian.

Saya percaya memang ada di kalangan PKR yang merasa dengki, iri hati dan cemburu dengan komitmen Chegu Bard di dalam PKR. Siapa boleh nafikan berlakunya salah guna kuasa dan penyelewengan sewaktu pemilihan kepimpinan di dalam PKR sebelum ini? Tidak benarkah ada yang cuba sedaya upaya menghalang Chegu Bard dari aktif memberikan ceramah atau aktiviti SAMM? Tidak perlu nafikan semua ini tetapi tidak patut juga untuk dibiarkan saja.

Mungkin di antara kita sudah tahu cerita sewaktu PRN Sarawak baru-baru ini, program ceramah yang melibatkan Chegu Bard dibatalkan tanpa alasan yang kukuh. Lebih malang lagi, puak ini menggunakan nama Ketua Umum PKR untuk menghalalkan kerja khianat mereka. Banyak lagi aktiviti Chegu Bard yang cuba disabotaj oleh puak ini sehinggakan ke tahap menghasut pihak penganjur dari PAS agar tidak menjemput Chegu Bard untuk menyampaikan ceramah. Memang benar, tidak semua hasutan puak ini dipedulikan oleh pihak penganjur tetapi sikap ini amat memalukan nama PKR di mata rakan sekutu PR.

PKR mesti peka terhadap perkara ini. Pimpinan PKR mesti segera memanggil Chegu Bard untuk mendapatkan penjelasan terperinci agar perkara ini tidak menjadi kudis yang parah di dalam PKR. Paling tidak, ruangkan sedikit masa untuk mendengar rintihan anak muda yang tidak pernah jemu berjuang ini kalaupun tidak mahu menerima bulat-bulat kesemua pandangannya./wfauzdin.blogspot.com

JAMIL KHIR YANG SONGSANG

Oleh: WFAUZDIN NS


SEMALAM satu perhimpunan telah diadakan di Masjid Negara selepas Solat Jumaat bagi menentang sebarang bentuk politik fitnah dan lucah di negara ini. Perhimpunan yang dianjurkan oleh beberapa NGO itu kemudiannya membawa memorandum bantahan tersebut ke Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) agar kes video seks atau tuduhan zina yang kununnya melibatkan DS Anwar ini diadili mengikut Hukum Syarak bukan dengan cara Jahil iaitu bersumpah laknat.

Dipetik melalui Agenda Daily, Jamil Khir menyatakan bahawa masjid tidak boleh digunakan untuk menunjukkan amarah bertujuan politik. Erti kata, Jamil Khir tetap istiqomah bahawa masjid bukan tempat berpolitik dalam kata lain politik tiada kena mengena dengan agama. Mungkin jika ada umat Islam yang tidak suka cara Jahiliyyah diamalkan di negara ini, jangan gunakan masjid tetapi gunakan padang bola atau pusat hiburan untuk meluahkannya.

Jamil Khir orang Umno dilantik menjadi Senator, dan Umno sejak dari azali lagi memang mengasingkan politik dari agama. Jadi, kenyataan Jamil Khir memang tepat sebagai ahli Umno tetapi jahil sebagai Muslim. Di dalam isu video seks yang kununnya melibatkan DS Anwar, kes ini telah dirujuk ke Mahkamah Syariah atas kes Qazaf yang bertepatan dengan ajaran Al-Quran sendiri. Adakah Jamil Khir bersetuju kes ini diadili mengikut Islam?

Ini ulasan atau komen Jamil Khir bekas Pengarah Kor Agama Angkatan Tentera di dalam hal ini seperti yang dilaporkan di dalam Agenda Daily, " Mengulas perkara itu, Jamil Khir berkata isu itu tidak sewajarnya dibebankan kepada JAWI tetapi diserahkan kepada polis dan pendakwa raya untuk menyiasat dan mengambil tindakan. "Seperti kebiasaan, sebelum sesuatu tindakan diambil, ia akan diuruskan oleh pihak penguatkuasa yang akan melakukan kajian dan penelitian. "Selepas proses tersebut, ia akan diserahkan kepada pihak pendakwa raya yang akan melihat kekuatan kes sebelum dibawa ke Mahkamah Syariah. Saya rasa jika hendak diserahkan kepada JAWI, ini tanggapan yang salah," katanya-(Agenda Daily-6/5/2011).

Kekuatan kes apa yang dimaksudkan oleh Jamil Khir itu? Sumpah laknat Eskay secara terang-terang merupakan satu tuduhan melakukan zina tidak lagi mempunyai kekuatan kes? Sebelum ini, di dalam kes fitnah Liwat melibatkan DS Anwar dan juga Saiful, terdapat juga kekuatan kes yang mana ada dakwaan menuduh berlakunya liwat dan kes ini pun telah di rujuk kepada Mahkamah Syariah, tetapi tangan siapa yang menjadi Iblis sebagai penghalang?

Mengapa susah sangat untuk Jamil Khir berterus terang bahawa di negara ini tidak mengguna pakai Al-Quran sebagai rujukan berkaitan kes-kes seperti ini? Mengapa perlu berputar-putar untuk mengelirukan umat Islam semata-mata untuk memuaskan kehendak pemimpin yang sememangnya terkenal dengan anti Islam? Sebelum ini Jamil Khir juga pernah berkata biarlah Eskay mahu bersumpah laknat di masjid. Apabila beliau berkata demikian, samalah juga dengan beliau berkata biarlah orang mahu memuja nombor ekor di dalam masjid asalkan baca Bismillah terlebih dahulu.

Inilah tokoh agama yang ada di dalam Umno, dan inilah parti yang merayu siang dan malam mahu PAS bersamanya. Sebab itu saya katakan, DAP lebih baik dari Umno setidak-tidaknya DAP sekarang sudah tahu menjaga adab di dalam masjid. Memang tepat dan bijak PAS menolak Umno untuk dijadikan kawan kerana berkawan dengan orang jahil yang tidak boleh diajar ini membuang masa sahaja. /wfauzdin.blogspot.com

Sabtu, 7 Mei 2011

15 DALIL GAPS YANG JAHILLIYYAH

Oleh: WFAUZDIN NS


SINAR semalam menyenaraikan 15 dalil kununnya Anwar mestilah meletakkan jawatan sebagai Penasihat Ekonomi Selangor yang disebut oleh Presiden GAPS(Gagasan Anti Penyelewengan Selangor) Hamidzun Khairuddin. Apabila membaca satu persatu dalil tersebut, satu pun tidak releven dengan gesaan agar Anwar meletakkan jawatan selaku Penasihat Ekonomi Selangor malahan menampakkan kejahilan Presiden GAPS di dalam isu ini.

Kesemua 15 dalil berkenaan hanya bergantung kepada isu video seks yang kantoi dan memalukan Umno itu, tiada satu pun daripada 15 dalil berkenaan menyenaraikan kelemahan Anwar di dalam membantu menguruskan ekonomi Selangor sekaligus menunjukkan GAPS akur bahawa Anwar berjaya menguruskan ekonomi di Selangor.

Dalil pertama yang dikemukakan oleh GAPS, Anwar gagal di dalam menyerahkan ujian DNA nya untuk mengesahkan samada jam Omega tersebut miliknya. Berapa ribu DNA lagi yang harus Anwar serahkan kepada sekutu Apco ini selain dari DNA yang `dicuri' dari lokap Polis itu? Paling penting, apa relevennya jam tangan Omega itu di dalam kes video seks sedangkan terbaru Eskay mengaku tidak mengetahui samada jam tersebut terdapat di dalam video seks berkenaan. Jam Omega yang awalnya dikatakan adalah hadiah dari Kerabat Diraja Arab Saudi, kemudiannya disahkan oleh Polis jam tersebut datangnya dari Taiwan sebenarnya tidak langsung ada kaitan dengan video seks berkenaan.

GAPS juga mendakwa mengapa Anwar tidak mahu menjalani ujian Poligraf iaitu satu ujian mengesan penipuan. Apa relevennya Anwar mahu mengadakan ujian tersebut kerana sehingga kini siapa yang menuduh Anwar melakukan adegan seks berkenaan? Eskay sendiri berkata beliau tidak pernah menuduh Anwar melakukannya. Jika tiada tuduhan, samalah juga jika GAPS mahu Najib mengadakan ujian Poligraf di dalam kes Altantuya. Lebih menunjukkan kejahilan Presiden GAPS, hukum mana yang beliau guna untuk mensabitkan kes zina atau tuduhan zina boleh menggunakan Poligraf?

Kejahilan Presiden GAPS menonjol apabila beliau bertanya mengapa Anwar tidak mahu melakukan Sumpah Mubahalah, sedangkan Eskay telah pun melakukannya. Sudah tamat belajarkah Presiden GAPS ini tentang Sumpah Mubahalah? Jangan samakan ilmu yang ada pada Anwar dengan ilmu yang ada pada Eskay. Dari segi membaca Bismillah dan Mengucap Dua Kalimah Syahadah pun Eskay lebih teruk dari kanak-kanak PASTI. Jika Eskay jahil di dalam bab Sumpah Mubahalah, jangan pula Presiden GAPS turut menjadi jahil sama.

Sumpah Mubahalah langsung tidak terpakai di dalam kes zina tetapi boleh digunakan di dalam mencari kebenaran di dalam berhujah seperti yang pernah berlaku di zaman Rasullullah yang berhujah dengan seorang Paderi dari golongan Kafir Najran di mana Rasullullah membawa saksi terdiri dari Sayyidina Ali, Hussin dan Hassan begitu juga Paderi berkenaan. Begitu juga di dalam kes suami atau isteri yang menuduh salah seorang darinya melakukan zina mereka dibolehkan untuk melakukan Sumpah Li'an. Itu pun mempunyai beberapa syarat dan kaedah tertentu untuk melakukan sumpah berkenaan.

Mengapa isu alibi Anwar yang sedang melayan Twitter pada waktu kununnya kejadian berlaku dipertikaikan kerana Anwar `hilang' selama 2 jam. Isu ini telah lama dijawab oleh Sdr Rafizi Ramli secara teknikal dan tidak perlu saya ulang kembali jawapan terhadap persoalan sebodoh ini. Kununnya terdapat kelibat CCTV Anwar disekitar hotel berkenaan, adakah benar itu Anwar kerana pelaku yang beraksi di dalam video berkenaan pun mereka boleh tuduh Anwar, pelik apanya jika ada CCTV yang merakam kelibat orang yang sama?

Satu lagi hujah dangkal Presiden GAPS adalah beliau mendakwa adalah mustahil untuk Super-imposed terhadap video apatah lagi selama 22 minit. Siapa pakar yang digunakan untuk mengatakan mustahil itu? Yusry KRU? Apa kehebatan dan kepakaran Yusry KRU yang boleh menilai mustahil atau tidak sesuatu video dilakukan Super-imposed? Jika sekadar bikin filem `Cicak Man' belum boleh dikatakan pakar.

Kita tidak persoalkan tulin atau tidak video seks berkenaan. Samada tulin atau tidak sesuatu video seks, adalah menjadi satu kesalahan sesiapa sahaja untuk memiliki, menyimpan atau pun menayangkannya. `Tukang tayang' telah mengaku tetapi sehingga kini mereka tidak didakwa. Soal pelakunya, kita juga mahu tahu siapa pelakunya. Tiada cara lain di dalam kes ini melainkan mengikut cara yang diajar di dalam Islam kecuali Presiden GAPS tidak beriman dengan Allah dan Rasulnya. Jika begitu, memang wajar Presiden GAPS menyenaraikan 15 dalil berkenaan./wfauzdin.blogspot.com

TIDAK MASUK AKAL CHEGU BARD AKAN KELUAR PARTI

Oleh: WFAUZDIN NS

SAYA telah menulis sebelum ini tentang betapa perlunya PKR serius di dalam mengatasi rungutan beberapa pihak terhadap kontroversi pemilihan di dalam pimpinan PKR yang lalu. Paling lantang menyuarakan ketidakpuasan hati mereka ada dikalangan penyokong Chegu Bard yang tewas tipis di tangan penyandang jawatan Ketua AMK, Sdr Shamsul Iskandar di dalam pemilihan tersebut.

Sebenarnya bukan Chegu Bard sahaja yang tidak berpuashati dengan peranan JPP di bawah SUA PKR, YB Saifuddin Nasution malahan ada yang terus meninggalkan parti kerana kecewa. Tidak kurang juga ada yang tidak berpuas hati tetapi masih komited dengan PKR cuma berdiam diri mungkin masih kuat untuk menghadapi dugaan yang menimpa atau memikirkan betapa pentingnya meletakkan parti di depan.

Chegu Bard memang mempunyai semangat yang kental dan tidak pernah berputus asa untuk menegakkan ketelusan di dalam parti. Meskipun beliau tidak mempunyai apa-apa jawatan di peringkat Pusat, namun beliau lebih ke hadapan jika dibandingkan dengan Ketua AMK yang ada. Beliau bukan sahaja bergerak di dalam parti bahkan aktif di dalam gerakan SAMM yang diterajuinya yang kadangkala aktiviti SAMM lebih menonjol dari aktiviti AMK sendiri.

Siapa yang dedahkan cerita bahawa Chegu Bard mungkin keluar dari PKR? Saya mendapat tahu dari rakan-rakan yang menyebut Cucu Mat Kilau (CMK) yang memulakan cerita ini di dalam blog beliau selepas CMK bertemu dengan Chegu Bard di Kuantan baru-baru ini. CMK adalah bekas ahli PKR yang pernah tercalon di dalam pilihanraya mewakili PKR. Beliau telah keluar dari PKR dan ingin menjadi pejuang bebas katanya. Adakah Chegu Bard akan menjejaki CMK untuk berjuang tanpa jemaah?

Chegu Bard belum menampakkan bayang-bayang untuk keluar dari PKR, tetapi CMK telah memulakan cerita ini. Mungkinkah tindakan CMK ini diredhai oleh Chegu Bard untuk `test market'? Saya juga pernah buat `test market' terhadap CMK apabila saya menulis bahawa kemungkinan CMK akan menentang Najib di Parlimen Pekan di dalam PRU ke 13 nanti.

Saya tidak pasti betul atau tidak seperti yang diperkatakan oleh CMK bahawa parti telah `memulaukan' Chegu Bard di dalam program parti. Apa yang saya tahu, ada beberapa program parti telah dihadiri oleh Chegu Bard bahkanbeliau turut dijemput berceramah sepentas dengan DS Anwar. CMK kata, ada pihak yang turut menghasut PAS agar tidak menjemput Chegu Bard di dalam program yang dianjurkan oleh parti berkenaan, benarkah begitu? Jika benar, memang zalim PKR terhadap Chegu Bard. Bagaimana pula jika tidak benar?

Apa pun yang ada tersarang di hati Chegu Bard saya tidak tahu, tetapi saya menyokong agar PKR mesti telus dan dilihat telus di dalam merealisasikan demokrasi di dalam parti. Di dalam keadaan sedemikian, saya tidak bersetuju jika Chegu Bard menjadi seperti CMK walaupun ada nasihat atau pandangan dari CMK itu betul. Bagi saya, semakin banyak ketidakadilan yang berlaku terhadap Chegu Bard, tokoh muda ini semakin matang, disegani dan makin disanjung ramai ahli. Seperti juga DS Anwar, semakin dizalimi dan ditekan, Anwar semakin berani dan semakin mendapat sokongan ramai.

Saya berpandangan bahawa Chegu Bard lebih baik dan releven berada di dalam PKR selagi beliau disokong ramai walaupun tanpa jawatan. Sukar untuk diterima akal bahawa Chegu Bard akan meninggalkan parti lebih-lebih lagi mengheret semua penyokongnya untuk bersama beliau. Tindakan seperti ini pada saya tidak bijak seperti juga tidak bijaknya SUA PKR menangani kontroversi di dalam pemilihan PKR yang lalu./wfauzdin.blogspot.com

Khamis, 5 Mei 2011

SEBENARNYA WANITA ITU `DIROGOL' OLEH ANWAR ?

Oleh: WFAUZDIN NS

MUDAH untuk dibaca mengapa Eskay mengeluarkan perkataan ini, “Saya tidak pernah menuduh Anwar berzina. Bila saya tuduh dia berzina? Soal dia zina atau tidak berzina tidak ada kena mengena dengan saya," kata Eskay (Malaysiakini). Kerana apa? Sebab utamanya tentulah beliau mahu mengelak dari dibicarakan di dalam kes qazaf. Lojik tak?

Sekarang ini majoriti rakyat termasuk yang Non Muslim menolak dan mentertawakan sumpah laknat Eskay. Umat Islam, termasuk beberapa tokoh ugama dan Mufti meminta isu ini diadili mengikut Islam iaitu di dalam Mahkamah Syariah berkaitan hukum Qazaf. Apa itu Qazaf? Qazaf adalah satu bentuk perundangan Islam yang mana barang siapa yang menuduh seseorang itu berzina tanpa membawa 4 orang Saksi yang adil, maka hendaklah dibicarakan di bawah kes qazaf.

Ini lah yang amat ditakuti oleh Eskay kerana Qazaf memperuntukkan 80 kali sebatan jika sabit kesalahan. Ketika sebatan dilakukan, tentunya tidak dibenarkan memakai baju besi atau kalis peluru. Justeru itu, cerita mesti diubahsuai bahawa beliau tidak menuduh Anwar berzina tetapi jelas, terang dan nyata di dalam sumpahnya beliau menyebut Anwar yang beraksi di dalam video seks berkenaan kerana beliau ada di situ. Menambahkan bukti lagi, beliau mengugut agar Anwar dan Azizah meletakkan jawatan di dalam politik sekiranya tidak mahu video seks berkenaan diedarkan.

Ada seorang teman FB saya berhujah, mengapa bukti video tidak boleh diterima di dalam kes zina ini dan mengapa perlu 4 orang saksi? Beliau memberi contoh kisah Nabi Allah Yusof AS dengan Zulaikha yang mana hanya baju koyak dijadikan bukti, tiada pun menggunakan 4 orang saksi. Inilah pertanyaan puak-puak yang sudah sebati dengan Umngok yang tidak pernah serius dengan hukum hakam Islam yang membuatkan mereka terus jahil.

Saya bukan mahir untuk menjawab hujah teman saya ini, tetapi saya katakan padanya adakah Nabi Allah Yusof dan Zulaikha itu berzina? Kisahnya secara rengkas, Zulaikha cuba menggoda Nabi Yusof tetapi tidak dilayan oleh Nabi Yusof lantas ketika terdesak, Zulaikha menuduh Nabi Yusof cuba mencabul atau merogolnya. Maka, perlu apanya 4 orang saksi di dalam kes ini? Memang ketika itu apa jua bukti yang ada boleh digunakan kerana tidak melibatkan kes zina. Justeru itu, baju yang koyak di bahagian belakang Nabi Yusof dijadikan bahan bukti. Satu lagi, adakah Syariat Nabi Allah Yusof boleh digunakan di dalam Syariat Nabi Muhammad S.A.W?

Jika Eskay masih berhajat untuk mengenakan Anwar juga, patutnya beliau mengubah cerita baru yang lain iaitu wanita di dalam video berkenaan sebenarnya dirogol oleh Anwar. Jika itu ceritanya, maka terpakailah video itu untuk dijadikan bahan bukti termasuk DNA dan tidak perlu lagi 4 orang saksi. Mungkin tidak terlambat untuk Eskay mengubah cerita, cuma wanita itu kena cepat sedikit membuat laporan Polis mengatakan sebenarnya beliau dirogol oleh Anwar. Masalah kita lihat di dalam video berkenaan wanita itu melawan atau tidak, itu masalah lain janji Anwar mesti dikenakan. Tidakkah Saiful juga dikatakan `dirogol' dari belakang oleh Anwar walaupun selepas itu Saiful makan karipap dan goreng pisang? Ada orang kisah?

Fahamlah kita mengapa jalan cerita ini sentiasa berubah. Jangan pelik jika jalan cerita ini akan berubah dari zina kepada rogol pula. Sekiranya kali ini gagal juga untuk mengenakan Anwar, tidak perlu bimbang kerana Eskay telah memberitahu ada yang lain untuk didedahkan. Ada kita kisah?/wfauzdin.blogspot.com
Terdapat ralat dalam alat ini