JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Jumaat, 29 Oktober 2010

PRK DUN GALAS - PAS JANGAN TERLALU MENJAGA MARUAH KU LI, MARUAH PAS PERLU DIUTAMAKAN

Oleh: WFAUZDIN NS

MEMANG benarlah ramalan ramai pihak bahawa perlantikan Ku Li sebagai Pengarah Pilihanraya Kecil Dun Galas sedikit sebanyak membuatkan Umno `lega'. Tidak seperti sebelum ini, Umno akan diserang habis-habisan oleh PAS sehinggakan Umno `sesak nafas' dan semput di petengahan kempen. Kali ini kita lihat Umno begitu `rehat' sekali dan ini menunjukkan PAS masih belum `menukar gear'nya dari `gear satu' selepas hari penamaan calon.

Faktor Ku Li dikatakan menjadi penyebab PAS kelihatan `slow'. Mungkin PAS Kelantan khususnya lupa bahawa Ku Li kini sedang bertungkus lumus berjuang untuk Umno, bukannya berjuang untuk mendapatkan royalti minyak Kelantan. Memang benar, Ku Li tetap berprinsip membela hak Kelantan untuk mendapatkan royalti minyak yang dirampas itu tetapi pada waktu ini, di saat ini Ku Li sedang berjuang untuk Umno. Ku Li mahu rampas kerusi Dun Galas dari PAS untuk di`sedekah'kan kepada Umno. PAS jangan lupa hal ini.

Justeru itu, PAS tidak lagi boleh terlalu memandang tinggi atau menghormati Ku Li lebih daripada menghormati maruah PAS. Jatuhnya nanti kerusi Dun Galas kepada Umno akan menyebabkan maruah PAS tercalar dan jika Umno menang sekalipun, adakah PAS Kelantan akan mendapat semula royalti minyak yang dirompak itu? Sudah tentu tidak. PAS mesti bangun dan berani berdepan dengan Ku Li untuk menunjukkan kepada Ku Li dan Umno bahawa PAS tidak akan menjual maruahnya semata-mata `budi' Ku Li.

Dikatakan jentera Umno kini sedang giat mempengaruhi pengundi-pengundi terutamanya di kalangan kaum Cina dan masyarakat orang Asli. Jika PAS lambat untuk bertindak atau bertindak sambil lewa, tidak mustahil Dun Galas berjaya dirampas oleh Umno. Pakatan Rakyat juga harus turun semaksima mungkin membangunkan PAS, bersama-sama berdepan dengan Umno/Bn. Strategi mestilah diatur sebaik mungkin dan kempen perlu dipergiatkan seperti di dalam beberapa pilihanraya yang lalu.

Sebenarnya terlalu banyak isu yang boleh diketengahkan oleh PAS di dalam pilihanraya kecil ini. Isu royalti minyak sebenarnya sudah difahami oleh sebilangan besar rakyat Kelantan. Isu tempatan juga patut didedahkan oleh PAS kerana isu tempatan kini menjadi berita dan propaganda media mereka. Isu nasional juga boleh diketengahkan terutamanya yang melibatkan isu agama seperti langkah kerajaan untuk menubuhkan Hub-Hiburan termasuk isu Festival Busana Islam yang ditaja oleh isteri PM itu. Bajet `seluar dalam' mungkin memberi kesan kepada rakyat bawahan yang kini tertekan dengan kenaikan harga barang. Isu wang rakyat dibazirkan dengan membina bangunan 100 tingkat juga isu nasional yang memberi kesan kepada rakyat bawahan.

Mengikut kenyataan di dalam Malaysiakini, PAS kini `menyimpan' beberapa isu untuk melihat terlebih dahulu apakah isu dari pihak Umno. Ini bererti PAS akan menyerang apabila diserang. Ini satu strategi yang tidak bijak kerana membenarkan Umno menyerang terlebih dahulu. Membuat serangan adalah lebih baik dari membalas serangan. Pasukan bola sepak Kelantan yang berjaya ke Final Piala Malaysia juga adalah kerana strategi B.Sathianathan yang mahukan pasukannya menyerang seawal tiupan wisel lagi. /wfauzdin.bogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan