JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Sabtu, 27 Jun 2009

UMNO BOLEH MENANG KE?

Tengah sedap aku melepak kat kedai kopi, datang la sorang pak cik tu dok kat aku. Aku pun pelawa dia minum, dia kata ok je. Aku tau dah pak cik ni memang kuat Umno pasal dulu dia pernah ngaku dia ni kuat Umno. Aku masa tu tanya dia, nape tak berubah pilih lain? Dia jawab, nak mampus pilih pembangkang!!

Tu lah sampai sekarang aku cop dah yang dia ni kuat Umno. Puas gak aku kempen kat dia macam-macam tapi dia susah lah main ngan orang tua tak tau mende ni. Balik pada kisah tadi, sambil minum dia senyum kat aku yang tengah belek akhbar Suara Keadilan yang baru aku beli tadi. Dia tanya aku, " Awak rasa Pas boleh menang ke kat Manek Urai?". Aku sambil belek surat khabar tadi aku pun jawab,"Bukan rasa dah pak cik, Pas memang bleh menang punya". Dia senyum kat aku sambil capai rokok suria aku atas meja. Memang jenis orang tua ni mana reti nak mintak izin kat orang, main capai je. "Kenapa awak rasa Pas boleh menang?" dia tanya aku lagi sambil pasang api rokok dari lighter dia. Dalam hati aku berkata," huh...orang tua ni..lighter ada, rokok tak pernahnyer ada..cehh". Aku letak surat khabar tadi dan ambil rokok aku sebatang dan terus pasang api rokok. "Pak Cik, Umno la ni kat mana-mana pun akan kalah.." Itu je aku jawab rengkas sambil belek lagi surat khabar. " Awak jangan cakap besar.." dia cakap perlahan. Aku buat tak dengar je.

Dia hirup air sambil berkata," Aku pelik la nape Nik Aziz tak mahu bersatu dengan Umno? Dia tu Ulamak tapi tolak perpaduan sesama Melayu..." katanya. Aku pandang pandang muka orang tua yang gigi tinggal tiga batang tu. " Memang Tok Guru tak mahu bersatu ngan Melayu jer.., Islam suruh bersatu ngan semua". Jawabku rengkas. Orang tua yang ku panggil Pak Hasan tu menunjukkan muka macam tak puas hati je kat jawapan aku. Aku peduli apa. " Awak tahu tak, kat Malaysia ni Melayu boleh dikatakan semua Islam". Dia berhujah. Aku senyum sket kat dia sambil buang puntung rokok kat tepi longkang kedai kopi tu. "Jadi, Umno nak bersatu dengan Melayu sajalah yer?, soalku untuk menguji dia. Dia angguk kepala sambil berkata," Yer lah, dah Melayu itu Islam", jawabnya. "Jadi, Pak Cik tak tahu ke dah ramai orang bukan Melayu dah masuk Islam sekarang ni? Umno tak mahu bersatu dengan merekah?", tanyaku. " Memang la, tapi bila dia dah masuk Islam tu kira masuk Melayu lah tu...", jawabnya. Aku menggeleng-geleng kepala mendengar jawapan orang tua tersebut. "Patut la yang sokong Umno ni banyak dari orang-orang tua bangang macam Pak Hasan ni", fikirku.

Aku pun mula dah nak naik angin bila orang tua bodoh cam tu berlagak pandai. " Ok lah, aku malas nak citer politik ngan budak-budak hingus cam awak ni, nak beza orang-orang Islam ngan bukan Islam pun tak tahu", katanya sambil bangun menuju ke basikal caboknya. "Patutlah Tok Guru awak cam Nik Aziz tu bercakap menyesatkan orang, ok lah...aku nak balik ni", katanya sambil melemparkan not seringgit kat aku untuk bayar air dia tadi kot. Aku terpinga-pinga je tengok dia blah laju je ngan basikal buruk dia tu. Hatiku terfikir, agak-agaknya susah jugak Pas nak memerintah negara ni kalau majoriti orang-orang Melayu yang tua cam Pak Hasan ni masih hidup. Malas aku nak fikir, aku bangun pergi bayar duit air aku ngan orang tua bodoh tu tadi. Kenalah aku tambah 50 sen lagi pasal air orang tua tu minum dah RM1.50. Tapi takpe, fikirku. InsyaAllah dapat pahala jugak bersedekah kat orang tua walaupun dia bodoh dan jahil.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terdapat ralat dalam alat ini