JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Sabtu, 19 Februari 2011

CADANGAN BERNAS DARI KETUA PEMUDA DAP YANG WAJAR DISOKONG

Oleh: WFAUZDIN NS

APABILA Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali menyebut bahawa PR menghadapi sedikit masalah kerana dikatakan PAS mula mengintai kerusi yang bukan majoriti Melayu di dalam PRU akan datang, beliau banyak dikritik oleh beberapa pemimpin dari PAS. Sewajarnya Azmin dikritik dan ditegur kerana anggapan beliau sedemikian rupa boleh menyebabkan salah faham di kalangan penyokong PR.

Selaku Timbalan Presiden PKR, Azmin sepatutnya lebih tahu saluran mana yang beliau boleh gunakan untuk menyatakan kebimbangannya. Namun dapat difahami kenyataan Azmin itu bukan satu sangkaan buruk terhadap PAS, cuma beliau ingin menyebut betapa di masa akan datang ini pembahagian kerusi sesama PR sedikit sukar dari sebelumnya memandangkan situasi dan perkembangan mutakhir yang menunjukkan PAS tidak lagi boleh bergantung kepada kawasan majoriti Melayu samata-mata.

Saya tertarik dengan cadangan Ketua Pemuda DAP, Anthony Loke yang menekankan bahawa sebarang keputusan samada mengekalkan `status quo' di dalam PRU Ke 12 yang lalu atau membuat beberapa perubahan taktikal perlulah dipersetujui bersama di antara pimpinan PR. Beliau turut mencadangkan agar kawasan yang PR dahulunya tewas, mestilah diletakkan calon dari parti yang mempunyai potensi besar untuk menang.

Sebagai contoh, jika di dalam PRU Ke 12 yang lalu kawasan itu ditandingi oleh PKR tetapi tewas, ada baiknya di dalam PRU Ke 13 nanti kawasan itu ditandingi oleh parti yang mempunyai potensi untuk menang di situ samada dari PAS mahupun DAP. Apa yang penting katanya, PR dapat merampas kerusi tersebut. Ini satu idea yang baik dan bukan bertujuan untuk merampas hak sesebuah parti di dalam PR.

Di sinilah kebijaksanaan pimpinan PR itu penting. Sikap mementingkan diri sendiri dan menjaga kepentingan parti masing-masing sahaja harus dikikis. Perubahan wajar dilakukan dari semasa ke semasa mengikut situasi dan perkembangan politik di sesebuah kawasan itu. Sasaran untuk menang perlu diletakkan di hadapan./wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan