JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Selasa, 15 Februari 2011

KEMPEN ANTI ZINA - KERAJAAN PUSAT BOLEH BELAJAR DARI SELANGOR


Oleh: WFAUZDIN NS

NEGERI maju dan berkebajikan sahaja tidak cukup untuk memastikan kehidupan rakyat yang sempurna dan sejahtera. Aspek kerohanian juga perlu diambil kira kerana aspek ini lah yang sering dilupakan oleh kerajaan pusat dan kerajaan negeri yang diterajui oleh Umno/Bn. Kerajaan Negeri Selangor di bawah Pakatan Rakyat sentiasa peka kepada permasalahan ini.

Kempen Anti Zina telah dilancarkan oleh Kerajaan Negeri Selangor di dalam beberapa siri bagi membenteras perlakuan dosa besar ini di kalangan umat Islam khususnya di Selangor. Kejayaan Siri Satu dan Dua sebelum ini telah membuatkan Kerajaan Negeri Selangor meneruskan kempen tersebut sehinggalah isu gejala sosial yang melanda masyarakat dapat dibanteras. (Rujuk TV News).

selangor anti-zina campaign halimah and khalid ibrahimAdakah kempen yang serius seperti ini pernah dilakukan oleh mana-mana kerajaan negeri di bawah Umno/Bn? Harus diingat, Selangor bukan diperintah oleh PAS seperti di Kelantan dan Kedah. Selangor diperintah oleh PKR, bersama dengan barisan Exco yang terdiri dari PAS dan juga DAP. Namun, berkat kerjasama PR ini, semua program yang bersifat `hasanah', dapat dilaksanakan dengan baik dan berkesan.

"Saya berasa amat gembira apabila diberitahu sambutan anti zina kedua yang diadakan pada malam sambutan tahun baru yang sama, amat menggalakkan, telah berjaya mengumpulkan lebih daripada 5,000 sukarelawan," kata Tan Sri Khalid Ibrahim.

Menurut beliau lagi, kempen seperti ini adalah bertujuan untuk memberi kesedaran kepada masyarakat Melayu beragama Islam dan bukan bertujuan untuk menakut-nakutkan masyarakat bukan Islam.

selangor anti-zina campaign convoyPelancaran Kempen Anti Zina Siri 3 telah diadakan di Dataran Shah Alam . Sebagai simbolik pelancaran ini Menteri Besar telah melepaskan sekumpulan konvoi yang disertai oleh 80 buah kereta dan 30 buah motosikal berkuasa tinggi.

Kumpulan yang dianggarkan kira-kira 500 orang ini akan berpusing seluruh Shah Alam sebagai "tanda amaran" untuk memberitahu orang awam bahawa kempen ini telah bermula sambil membunyikan hon.


Usaha yang baik sudah tentu banyak menerima sokongan. Di antara NGO yang terlibat adalah Briged Amal, Angkatan Belia Malaysia (ABIM), Perkim (Selangor), Bakewanis dan lain-lain lagi. Beberapa lokasi dan premis yang telah dikenalpasti akan dipantau oleh pihak yang bertanggungjawab seperti Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK), Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan lain-lain jabatan yang berkaitan dalam penguatkuasaan.

prostitution, desa mentari, police raidKempen Anti Zina merupakan salah satu aktiviti yang dirancang oleh Program Generasi Idaman Selangor (GeMS) yang merupakan satu program khusus yang diwujudkan di bawah Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan.

Syabas, Kerajaan PR Selangor yang telah memulakan langkah ini agar dapat dijadikan contoh dan teladan kepada Kerajaan Pusat serta Kerajaan Negeri yang lain. Inilah berkatnya rakyat memilih pemimpin yang berada di dalam parti yang serius untuk berbakti kepada rakyat dan amat beruntunglah mereka yang telah mengambil keputusan menolak Umno yang selama ini banyak menyusahkan di dunia dan akhirat./wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan