JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Sabtu, 19 Februari 2011

TUAN IBRAHIM TUAN MAN BAKAL KEJUTKAN UMNO DI KERDAU?

Oleh: WFAUZDIN NS

BIJAKNYA SPR apabila mengumumkan tarikh Pilihanraya Kecil Dun Kerdau, Pahang diadakan serentak dengan Pilihanraya Kecil Dun Merlimau, Melaka. SPR menetapkan pilihan raya kecil DUN Kerdau diadakan pada 6 Mac dan penamaan calon pada 26 Februari. Keputusan itu diumumkan Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof semalam dalam sidang media di Kuching.

PRK Dun Kerdau adalah merupakan PRK yang pertama di Pahang sejurus PRU Ke 12 ekoran kematian Adunnya dari Umno Allahyarham Zaharuddin Abu Kassim yang meninggal dunia pada 12 Februari lalu akibat serangan jantung. Dalam pilihan raya umum lalu Zaharuddin menang kerusi DUN Kerdau dengan majoriti 1,615 undi, menewaskan calon PAS, Hassanudin Salim.

Siapakah calon PAS yang bakal dicalonkan kali ini? Difahamkan beberapa nama telah pun disenaraikan termasuk Pesuruhjaya PAS Pahang sendiri iaitu Us Tuan Ibrahim Tuan Man dan juga Ketua Pemuda PAS Pusat Us Nasruddin Hassan Tantawi. Memandangkan Dun Kerdau lebih separuh dari pengundinya datang dari kawasan Felda, saya merasakan calon yang paling layak untuk menambat hati para pengundi di situ adalah Us Tuan Ibrahim Tuan Man. Beliau pernah menjadi Wakil Rakyat di kawasan felda iaitu di Jengka.

Us Tuan Ibrahim Tuan Man juga mempunyai pengaruh yang besar dan dikenali ramai sebelum beliau aktif politik di dalam PAS. Pesuruhjaya PAS Pahang ini juga amat disenangi oleh masyarakat bukan Melayu walaupun jumlah pengundi di kalangan bukan Melayu tidak begitu ramai. Kawasan tersebut mempunyai pengundi yang terdiri daripada 89 peratus Melayu, 6 peratus Cina, 3.7 peratus India dan 2.5 peratus kaum-kaum lain.

PRK Dun Kerdau amat penting untuk menguji sejauh mana sokongan rakyat terutamanya orang-orang Melayu terhadap PAS dan PR di Pahang. Keputusan yang bakal diperolehi nanti bakal menjadi aras pengukur kekuatan PR di dalam menghadapi PRU Ke 13 nanti. Pahang dikatakan berpotensi untuk menambahkan jumlah kerusi PR samada di Parlimen mahupun di Dun Pahang.

Kekuatan Umno/Bn sebenarnya telah kita jangka kerana senjata mereka tetap sama di dalam mana-mana jua pilihanraya diadakan. Mereka cuma bergantung kepada Media, Jentera Kerajaan dan juga longgokan wang ringgit. Tanpa ketiga-tiga ini, Umno tidak mampu bernafas walau sesaat pun. Justeru itu, PAS dengan kerjasama padu dari rakan di dalam PR semestinya telah bersedia dengan kesemua aset mereka itu. /wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan