JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Sabtu, 12 Februari 2011

CUBA SEKALI UMNO BERTANDING SECARA ANAK JANTAN, BOLEH TAK?

Oleh: WFAUZDIN NS

PRK Dun Merlimau telah ditetapkan pada 06 Mac, manakala tarikh Penamaan Calon adalah pada 26 Feb ini. Kerusi Dun Merlimau kosong berikutan kematian Datuk Muhamad Hidhir Adun dari Umno akibat serangan jantung pada 20 Jan yang lalu. PR telah memutuskan untuk memberi laluan kepada PAS bertanding di kerusi tersebut.

Meskipun dikatakan AMK Pusat kelihatan seperti masih mengharap agar Ketua AMK Sdr Shamsul Iskandar diletakkan di kerusi tersebut, namun PR tetap berpegang kepada `status quo' dan ini difahami oleh AMK Melaka sendiri. Justeru itu, usahlah AMK bercakap sesuatu yang telah diputuskan. Apa yang penting PKR terutamanya AMK mesti membuktikan bahawa mereka bersedia untuk bertempur sekali lagi dengan Umno bagi membantu PAS yang kini telah berada di kubunya di Merlimau.

Tahniah, kepada Us Tuan Ibrahim Tuan Man selaku Naib Presiden PAS merangkap Pesuruhjaya PAS Pahang yang telah dilantik sebagai Pengarah Jentera Pilihanraya Kecil itu nanti. Mampukah Tuan Ibrahim Tuan Man memperbaiki imej PR terutamanya PAS di dalam pilihanraya kecil ke 16 semenjak Pilihanraya Umum ke 12 yang lalu? Imej PAS sebenarnya tidaklah buruk seperti yang diperkatakan walaupun telah tewas beberapa kali sebelum ini termasuk juga rakan di dalam PR. Kita sentiasa dipaksa bertembung dengan Bn di dalam gelanggang yang tidak pernah rata. SPR yang kita harapkan boleh berlaku adil, nampaknya tidak pernah berubah dan ikatan tali pada hidungnya masih kemas.

Siapa yang tidak nampak betapa Umno/Bn menggunakan segala jentera kerajaan termasuk paling hebat jentera penerangan seperti radio dan TV setiap kali diadakan PRK adalah mereka yang buta hati. Bahkan, belum pun penamaan calon di PRK Dun Merlimau kita boleh saksikan bagaimana media kerajaan ini melaksanakan kerja jahat mereka. Ini lah juga yang dihadapi oleh Cikgu Mala di PRK Dun Tenang baru-baru ini, namun Alhamdulillah, Umno gagal untuk memalukan PAS di dalam PRK tersebut. Sebaliknya, Cikgu Mala berjaya memalukan Umno kerana Umno terpaksa gunakan seluruh jentera kerajaan dengan limpahan wang ringgit semata-mata untuk menewaskan Muslimat ini.

Kita teringin sangat untuk melihat Umno/Bn menang secara anak jantan. Boleh atau tidak Umno/Bn masuk gelanggang sama seperti PR masuk gelangang? Hilangkah maruah Umno jika tidak menggunakan media kerajaan untuk berkempen? Tidakkah Umno rasa malu dan hina setiap kali pilihanraya, maka ditaburkan wang ringit dengan projek segera kepada rakyat? Apa yang SPR boleh lakukan? Teramat benci bila menyebut SPR.

Dalam pilihan raya umum 2008 itu, Mohamad Hidhir mengalahkan calon PAS Jasme Tompang dengan majoriti 2,154, iaitu pengurangan hampir 3,000 undi berbanding pencapaian BN sebelumnya. Daftar Pemilih yang akan digunakan nanti mengandungi 10,679 pemilih berdaftar yang terdiri daripada 10,643 pengundi biasa dan 36 pengundi pos. Daripada jumlah tersebut, seramai 64.69% pengundi adalah berbangsa Melayu, 21.11% Cina, 14.16% India dan baki 0.04% pengundi lain-lain kaum.

Betapa buruknya pilihanraya di negara ini, kita tiada pilihan kecuali masuk bertanding apatah lagi PAS memasuki pilihanraya bukan semata-mata untuk memenangi kerusi, tetapi lebih utama adalah untuk melaksanakan perjuangan Islam. Kesannya mungkin mengambil masa agak panjang tetapi sejarah yang baru tercipta di Mesir membuktikan betapa pejuang kebenaran tetap akan menang. Ayuh, kuburkan Umno hari ini, esok ataupun lusa./wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan