JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Rabu, 17 Februari 2010

PERBICARAAN ANWAR, NAJIB TERUS DITEKAN

AS Gesa Perbicaraan Anwar Dijalankan Secara Adil

Fazallah Pit

Kira-kira seminggu selepas lebih 50 Ahli Parlimen Australia membuat desakan supaya menggugur pertuduhan konspirasi kedua terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim, Pengerusi Jawatankuasa Hubungan Luar Senat Amerika Syarikat, John Kerry pula mahu perbicaraan itu dijalankan dengan adil dan saksama.

“Saya meminta kerajaan Malaysia, khususnya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak supaya memastikan perbicaraan yang adil dan saksama terhadap Anwar," katanya pada satu kenyataan media yang dikeluarkan Timbalan Setiausaha Media, Tomeika Bowden

Kerry berkata, Timbalan Perdana Menteri itu pernah menghadapi perbicaraan yang sama buat kali pertama kira-kira satu dekad lalu tetapi kes itu memihak kepada Anwar.

Katanya, pertuduhan berkenaan mirip kes yang dibawa lebih sedekad lalu dan hanya muncul kembali sebaik sahaja Ketua Umum Keadilan itu kembali ke Parlimen dan berperanan sebagai Ketua Pembangkang.

"Saya menggesa kerajaan Malaysia menyediakan perlindungan perundangan sewajarnya sebagaimana yang patut diperoleh rakyat mahupun Ahli Parlimen. Cara penyelesaian kes yang boleh membina kewibawaan sistem kehakiman Malaysia," katanya.

Minggu lalu, lebih 50 ahli Parlimen Australia termasuk wakil kerajaan dan pembangkang mendesaak kerajaan Malaysia menggugurkan tuduhan liwat terhadap Anwar Ibrahim./TVSelangor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan