JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Selasa, 26 Januari 2010

KES LIWAT - WAN AZIZAH DIPANGGIL BERI KETERANGAN SELEPAS 2 TAHUN

Dzulfikar Mashhor

PETALING JAYA, 26 Jan: Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail dipanggil polis ke balai polis Tropicana untuk diambil keterangan sebagai saksi perbicaraan ke atas suaminya, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Beliau yang ditemani peguamnya, Sivarasa Rasiah keluar dari ibu pejabat PKR jam 2.30 petang untuk ke balai itu.

Wan Azizah keluar meninggalkan bilik mesyuarat pejabat PKR yang sedang bersidang ekoran kes laporan polis anggota Parlimen, Zulkifli Nordin terhadap anggota Parlimen PAS, Khalid Samad.

Beliau dipercayai dipanggil untuk memberikan keterangan sebagai saksi ekoran tindakan mendakwa Anwar atas tuduhan melakukan seks luar tabii. Namun tindakan polis memanggilnya untuk memberikan keterangan selepas dua tahun berlalu menimbulkan pelbagai tanda tanya.

Ketika ditemui wartawan, Wan Azizah melahirkan rasa hairan dengan tindakan polis ini

"Kalau sudah cukup bukti dan dah dakwa Datuk Seri Anwar, buat apa panggil dan siasat saya lagi sebagai saksi," soal Wan Azizah.

Mohd Saiful Bukhari bin Azlan menurut laporan polisnya menyatakan dia telah beberapa kali diliwat oleh Anwar secara paksa.

Menurut Saiful kejadian terakhir telah berlaku pada 26 Jun 2008 di Unit 1151, Kondominium Desa Damansara, Jalan Setia Kasih, Kuala Lumpur.

Susulan daripada laporan polis tersebut Anwar Ibrahim telah membuat kenyataan media menafikan dakwaan Saiful Bukhari itu.

Beliau turut menyatakan bahawa tindakan ini juga ada kaitan dengan bukti yang beliau perolehi mengaitkan Ketua Polis Negara Musa Hasan dan Peguam Negara Gani Patail dengan perbuatan salah laku, termasuk usaha pemalsuan bukti-bukti kes yang melibatkan beliau pada tahun 1998-99.

Anwar kemudiannya didakwa atas tuduhan ini dan akan mula dibicarakan 2 Februari nanti.

Perbicaraan kes iru ditangguhkan sehingga 2 Februari ini bagi membolehkan Mahkamah Persekutuan memutuskan dahulu rayuannya untuk mendapatkan semua dokumen penting pendakwaan bagi menyediakan pembelaan.

Perbicaraan tersebut yang sepatutnya didengar di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Isnin lepas sehingga 25 Februari ditangguhkan bagi memberi laluan mahkamah tertinggi itu menentukan rayuan Anwar pada 29 Januari ini./Malaysiakini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan