JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Sabtu, 30 Januari 2010

Khalid yang kena…dah agak dah!

Jan 30th, 2010

Oleh: Oleh Huzaifah AY

Apabila keputusan JK Dispilin PAS ditangguh dari Jumaat lepas ke Jumaat ini (22 Jan - 29 Jan), aku sudah meletakkan persepsi yang tak enak kepada JK Disipilin berkenaan. Kenapa la lambat sangat mereka nak buat keputusan. Ini baru keputusan dalam parti, belum lagi PAS jadi kerajaan Malaysia, kena uruskan perlantikan hakim dan buat keputusan dengan adil yang melibatkan kesalahan lebih besar lagi kompleks. Kenapa lambat…sudah berbulan-bulan, sudah beralih masuk tahun baharu…dan ditunda pula.

Lebih menyedihkan aku, bila Khalid Samad tulis dalam blog dia, bahawa dia diarahkan oleh JK Disiplin berkenaan untuk hadir ke HQ PAS di Jln Raja Laut hanya pada pagi berkenaan, sedangkan Khalid sudah diterima mengadap Sultan Selangor, petangnya pula dia ke Johor…Aih…takkanlah JK Disiplin buat kerja last minute, nak jumpa orang dan-dan terus arahkan…takkan tak ada prosedur, berapa hari minimum notis nak panggil orang…ini menambahkan lagi rasa ‘tak bestnya’ aku kepada JK Disiplin ini.Takkan lah tak boleh urus betul-betul…ini bukan isu Khalid seorang…tapi ramai pihak memerhatikannya dengan penuh minat!

Lepas tu, bila aku dok sembang dengan kawan-kawan, depa kata jika Khalid yang kena lebih daripada Hasan Ali, memang tak patut sungguh. Aku menung dan menung…hati aku berat dok kata, memang Khalid akan kena lebih berat dari Hasan Ali. Sebabnya…aku tak tau. Tapi dari firasat aku, Khalid akan kena lebih teruk dari Hasan Ali, antara sebabnya kerana:

1. Dia bukan some body dalam PAS Pusat - dia bukan AJK PAS Pusat…sebab aku teringat masa Mohd Sabu kena tangkap khalwat dulu, PAS Pusat bela dia dan bagi moral support kat dia..kebetulan Mohd Sabu adalah aset PAS Pusat masa tu

2. Khalid bukan PJ - Sedangkan Hasan Ali adalah PJ. PJ orang Presiden…pasai Presiden yang pilih PJ, bukan ahli PAS Selangor yang pilih PJ depa…so, logiknya Hasan Ali dah ada credit kat situ… Jika Hasan Ali kena tindakan berat, misalnya kena buang dari jawatan maka ia membabitkan Presiden, maknanya Presiden tak cekap dan bijak pilih PJ

3. Khalid tak dak jawatan dalam negeri - Hasan Ali exco negeri - tindakan disiplin kepada Khalid tak beri kesan kepada kerajaan negeri berbanding kepada tindakan ke atas Hasan Ali. Maknanya lebih ringan risiko ke atas Khalid berbanding Hasan Ali…so logik la dia kena lebih berat dari Hasan Ali.

4. Khalid dilihat terlalu out spoken dalam isu-isu yang ‘panas’ berbanding Hasan Ali yang lately ni lebih ’senyap’ - isu Kalimah Allah misalnya…

5. Khalid berani kritik JK Disipilin tapi Hasan Ali keep silent…Malaysiakini melaporakn kenyataan Khalid…”Jangan lama sangat buat keputusan”…yakni Khalid seakan-akan ‘perli’ JK Disiplin, jangan jadi macam BN…LEMBAB…Hasan Ali mana ada komen apa-apa…aku lihat dia ‘PLAY SAFE’ je…

Okay…cukuplah aku senaraikan lima sebab kenapa Khalid wajar kena hukuman lebih berat berbanding Hasan Ali. The rest hangpa fikir le sendiri…

Now, meh kita buat analisis sikit kesan hukuman ke atas Khalid ni:

1. Persepi diteguhkan jadi FAKTA - yang ni la aku bimbang. Maka, PAS pun akan dilabel parti jaga kroni…sama la macam UBN…kan teruk ni

2. Khalid didapati bersalah antara lain kerana dia kritik PJ secara terbuka dan JK Disiplin PAS ini salah? Aduh…teruk la…dah nak jadi macam Umno la pulak, no one can critic pemimpin…ikut je!

3. Tapi akan ada orang kata, Khalid kritik tak ikut channel, tak follow saluran! Alah…tok sah cakaplah ikut saluran…buat benda betul tak ikut saluran SALAH; buat benda salah tapi IKUT saluran Orait…hangpa pikirlah sendiri.

4. Khalid kena gantung enam bulan…ini sudah cukup jadi modal kepada musuh politik PR untuk belasah PAS…maknanya, PAS tok sah gebang la soal kredibeliti…we’re more or less same…kat Umno

5. Khalid mungkin enggan buat rayuan - dan ini menyerlahkan bahawa KHALID ada prinsip dan aku yakin pendokong Khalid akan berdiri teguh di belakang Khalid…dan tidakkah ini akan memungkin wujudnya GAP yang lebih besar di antara penyokong Khalid dan Hasan Ali?

Okay, aku rasa cukup…ada masa next time aku tulih lagi, insya-Allah.

Nota: Aku dapat bayangkan perasaan Khalid, dia bela PAS tapi PAS belaSAH dia!!!

Sumber: Perakexpress

Tiada ulasan:

Catat Ulasan