JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Selasa, 12 Januari 2010

SUDAH KENAL PASTI, TANGKAP JE LAH !!

Abdul Aziz Mustafa
KUALA LUMPUR, 12 Jan: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar mempersoalkan tindakan kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak melengah-lengahkan penangkapan mereka disyaki terbabit dalam serangan ke atas gereja walaupun mengakui mempunyai petunjuk dan maklumat.

"Ini yang menghairankan saya, kalau (Menteri Dalam Negeri Datuk Seri) Hishammuddin (Tun Hussein) kata dah kenal pasti siapa yang melakukannya apa yang susah sangat nak tangkap?"

"Saya sangat hairan kenapa hingga kini masih belum ada penangkapan ke atas mereka yang melakukan pengeboman dan pembakaran gereja?" soal beliau.

Sebuah akhbar harian melaporkan Hishammuddin mendedahkan bahawa polis mempunyai petunjuk dan maklumat untuk mengecam suspek yang disyaki terbabit dalam kebakaran di Gereja Metro Tabernacle di Desa Melawati Hulu Klang, Jumaat lalu.

"Siapa mereka atau pihak mana yang mendalangi semua insiden ini, semuanya akan diketahui di mahkamah nanti," akhbar tersebut memetik menteri itu berkata ketika mengulas persepsi bahawa kerajaan tidak bertindak tegas dalam menangani kejadian itu berikutan masih ada serangan terhadap rumah ibadat.

Mengulas tindakan melengah-lengahkan penangkapan walaupun mempunyai petunjuk dan maklumat, Mahfuz bimbang jika dibiar tanpa penangkapan segera tidak mustahil akan memungkinkan lebih banyak kejadian seumpama akan berulang.

Beliau juga mempersoalkan adakah "memang Umno mahu keadaan lebih tegang untuk membolehkan ada alasan bagi kerajaan mengisytihar darurat"?

"Atau Umno dengan kerjasama pihak berkuasa sedang memujuk orang yang dikenal pasti itu untuk membuat pengakuan bahawa mereka adalah ahli atau penyokong Pakatan Rakyat (PR) khususnya PAS?"

Bagi Ahli Parlimen Pokok Sena itu, tidak mustahil apa beliau bimbangkan boleh berlaku kerana Umno berhempas pulas mahu membebaskan dirinya dari keadaan defensif kepada keadaan ofensif.

Beliau mengingatkan rakyat bahawa Umno kian terdesak dan akan cuba membersihkan imejnya yang tercalar.

"Umno nampaknya begitu tertekan dan defensif dalam menghadapi kesan dari provokasi mereka ke atas isu kalimah Allah serta pengeboman dan pembakaran gereja Kristian," katanya.

Beliau melihat Umno kini sedang mencari jalan bagaimana untuk melepaskan diri dari keadaan tersepit untuk membolehkan ia menerkam mangsanya, ibarat pepatah Melayu melepas anjing tersepit./Harakahdaily

Tiada ulasan:

Catat Ulasan