JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Jumaat, 18 Jun 2010

MAHKAMAH....OH...MAHKAMAH....

Nampaknya harapan rakyat untuk melihat satu perbicaraan yang adil dan saksama terhadap kontroversi kes liwat II nampaknya tidak mungkin menjadi kenyataan. Bahkan, kini kita hanya mampu berserah kepada takdir semata-mata, dan tiada harapan lagi untukan melihat kebenaran itu ditegakkan dalam kes liwat penuh sensasi antara Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan Saiful Bukhari Azlan. Apa tidaknya, segala apa yang diperlukan oleh barisan peguam Anwar untuk membela nasibnya itu semuanya dihalang oleh hakim yang arif lagi bijaksana.

Bermula dengan laporan polis Saiful, kemudian sample serta salinan dokumen bahan bukti, nama-nama saksi dan macam-macam lagi. Terbaru, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini menolak permohonan Anwar bagi mendapatkan semua laporan perubatan yang disediakan oleh tiga doktor Hospital Kuala Lumpur yang dibuat terhadap Saiful dulu. Hakim, Datuk Mohd Zabidin Mohd Diah dalam keputusannya berkata tidak ada peruntukan atau asas undang-undang yang mengatakan dokumen itu perlu dibekalkan. Selain itu, peguam-peguam Anwar juga dihalang untuk mendapatkan peralatan yang lazim digunakan semasa ujian untuk serangan seksual terhadap kes seperti itu. Malah pihak pembelaan juga mungkin dihalang untuk mendapatkan maklumat berhubung kelayakan dan pengalaman ketiga-tiga doktor berkenaan yang merawat Saiful iaitu Dr Khairul Nizam Hassan, Dr Mohd Razali Ibrahim dan Dr Siew Sheue Feng. Biarpun ia adalah kelaziman dalam mana-mana kes seprerti ini dulu. Akibat halangan tersebut menyebabkan doktor forensik yang dibawa khas dari Australia bagi pihak Anwar iaitu Dr.David Wells mungkin tidak dapat menjalankan tugasnya jika dokumen berkenaan tidak dibekalkan.

Segala halangan yang berlaku ini seolah-olah mengesahkan lagi kepada kita bahawa kerajaan UMNO BN memang bersungguh-sungguh mahu mencampakkan Anwar kembali ke Penjara Sg.Buloh dalam masa terdekat ini. Lantaran itulah kita tidak hairan "skrip yang sama" terpaksa diberikan kepada hakim bicara Zabidin Mohd Diah agar menggunakan kuasanya untuk memastikan Anwar gagal dalam segala usaha pembelaan kali ini. Bukankah ini satu kezaliman dan penganiayaan buat tertuduh sedangkan beliau mempunyai hak untuk mendapatkan segala yang berkaitan sebenarnya.

Apakah ini satu perbicaraan yang adil buat seseorang yang dituduh dalam kes seperti ini. Jika ia berlaku kepada orang lain, kemungkinan besar segala dokumen tersebut akan diperolehi dengan mudah. Tambahan pula, ia menjadi asas dan kekuatan untuk mana-mana peguambela tertuduh membuat pembelaan. Namun, ini tidak berlaku kepada Anwar dan beliau terpaksa berhadapan dengan satu perbicaraan yang jelas sekali "berat sebelah".

[Apalah lagi yang boleh diharapkan kepada mahkamah, jika awal-awal lagi kita sudah melihat petanda yang Anwar pasti akan kalah mudah dalam perbicaraan kes liwat II kali ini. Bergembiralah Saiful Bukhari Azlan, kerana beliau menentang Anwar dengan seluruh kekuatan jentera kerajaan yang sudah siap sedia untuk memastikan dirinya "menang bergaya". Inilah juga yang berlaku dalam pilihanraya di negara ini, pembangkang terpaksa berhadapan dengan bermacam halangan untuk mencipta satu kejayaan yang cuba dinafikan. Soalnya sekarang, apakah Ketua Pembangkang itu juga bakal berhadapan dengan tindakan yang sama kali ini. Sama-samalah kita berdoa agar Allah memberi petunjuk dan hidayahnya kepada mereka-mereka yang cuba untuk bertindak zalim ini].

Sumber: Pahang Daily

Tiada ulasan:

Catat Ulasan