JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Isnin, 28 Jun 2010

PERJUMPAAN BLOGGER - REALITI DAN HAKIKAT

Oleh: WFAUZDIN NS

SAYA amat menghormati pandangan rakan Blogger yang mahu adakan perbincangan atau perjumpaan di kalangan Blogger Pro PR. Ini adalah berlanjutan daripada serang menyerang di antara beberapa Blogger penyokong PR berkaitan beberapa isu khususnya yang berkaitan dengan UG, Kumpulan Erdogan dan juga pro Ulamak. Sebenarnya ini isu lama dan semua telah maklum isu ini telah pun dapat diselesaikan oleh kepimpinan PAS sendiri.

Niat baik rakan saya yang mahu kepada perbincangan itu mendapat maklumbalas pro dan kontra dari rakan-rakan yang lain. Selaku salah seorang yang ingin melihat PAS berjaya bersama PR menuju ke Putrajaya, saya ingin juga menyuarakan pandangan saya dan tentunya juga akan mendapat maklum balas pro dan kontra juga. Itu biasa di dalam memberikan pandangan.

Saya berpendapat, tidak perlu diadakan perbincangan seperti yang dicadangkan oleh rakan saya itu. Bagi saya, PAS khususnya kini telah berada di landasan yang betul dan tepat lebih baik dari sebelumnya. Saya juga di antara pengkritik UG pada suatu ketika dan sering menuding jari kepada beberapa pimpinan yang saya rasa condong ke arah itu. Tetapi setelah pimpinan PAS bijak di dalam menghalusi semua pandangan beberapa pengkritik UG, maka Muktamar PAS mengambil keputusan menutup terus isu UG dan memberi jaminan bahawa PAS kekal bekerjasama dengan PR. Sekaligus bererti harapan mereka yang cintakan UG berkecai, namun kita lihat mereka kembali bersatu dan bersama-sama bersetuju dengan keputusan Muktamar iaitu menutup isu UG ini.

Seharusnya kita Blogger yang dahulunya begitu ekstrim menentang UG patut berbangga kerana diberi perhatian oleh pimpinan yang kita sokong. Isu ini kembali dimainkan kerana kita kadangkala terlalu mudah membuat tafsiran yang terburu-buru. Apabila Tuan Guru Presiden tidak mahu memberi jaminan sepanjang beliau memimpin tidak akan berlaku UG dengan Umno, maka kita beranggapan bahawa masih ada lagi hasrat di kalangan pimpinan PAS terhadap UG yang telah ditutup itu. Bagi saya, sebagai sebuah parti Islam, PAS menentang Umno selagi Umno menentang Islam. Apakah jaminan bahawa Umno akan selama-lamanya menentang Islam?

Memang benar, pada waktu ini dan saat ini wajib kita menentang Umno. Selagi Umno menentang PAS yang mahukan Islam didaulatkan, selagi itulah jangan disebut tentang UG. Sekiranya ada pemimpin PAS yang bercadang untuk menghidupkan kembali UG dikala Umno tetap menentang Islam, wajib kita Blogger kembali menyerang pemimpin berkenaan kerana mereka ternyata menentang keputusan Muktamar. Setakat ini, Alhamdulillah, pemimpin kita semakin bersatu samada di kalangan yang dikatakan Erdogan mahupun golongan Ulamak. Terbukti di dalam beberapa PRK sebelum ini PAS bersatu dengan begitu baik sekali dengan rakan-rakan di dalam PR dan terus menyerang Umno dengan begitu hebat. Bukankah ini yang kita mahukan?

Mungkin ada di kalangan pembaca yang berfikiran saya juga condong ke arah UG. Bagi saya tiada UG atau perpaduan selagi tidak meletakkan Islam sebagai asasnya. Mungkin pandangan saya ini terlalu dangkal jika hendak dibandingkan dengan penganalisa yang lain. Asas saya mempercayai kepimpinan PAS yang ada sekarang adalah kerana mereka telah buktikan bahawa PAS telah bekerjasama dengan baik bersama rakan-rakan mereka di dalam PR sejajar dengan keputusan Muktamar PAS sendiri.

Sehubungan itu, marilah kita Bloggers yang cintakan kepada perjuangan ini melihat kepada realiti dan kenyataan di depan mata. Cuba berfikir sejenak apabila timbul persepsi negatif terhadap pimpinan kita. Amat rugi buat kita yang `berperang' sesama kita sedangkan hakikatnya kita tiada sebab untuk berperang. /wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan