JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Rabu, 22 September 2010

PEMILIHAN PKR - KELUARLAH PARTI SEKARANG, JANGAN MELOMPAT BILA SUDAH TEWAS

Oleh: Mandor

PKR kali ini sedang mengharungi pemilihan pucuk pimpinan parti di semua peringkat. Pemilihan kali ini lebih hebat dan berbeza dari pemilihan sebelumnya. Kali ini semua pemerhati politik tertumpu kepada pemilihan di dalam PKR termasuk media arus perdana. Kehangatannya kali ini adalah kerana parti yang diasaskan oleh pejuang-pejuang reformasi di bawah Ketua Umumnya sekarang iaitu DS Anwar dilihat sebagai parti yang bakal menerajui PR ke Putrajaya.

Tumpuan pemilihan kali ini adalah kepada jawatan No. 2 parti iaitu Timbalan Presiden PKR. Setakat ini terdapat tiga tokoh yang menjadi pilihan ramai iaitu YB Azmin Ali, Dato Zaid Ibrahim dan Mustafa Kamil Ayub. Meskipun terdapat beberapa pencalonan lain, saya percaya tiga tokoh ini sahaja yang menjadi tumpuan ramai.

Timbalan Presiden PKR sekarang, Dr Syed Husin Ali yang tidak mempertahankan jawatannya kali ini mempunyai pandangan yang baik untuk dijadikan pedoman kepada semua pemilih dan calon yang bertanding. Beliau menyebut bahawa sekiranya terdapat mana-mana calon yang tewas nanti dan mereka keluar parti setelah tewas, maka lebih baik mereka keluar dari parti kerana mereka tidak boleh menghayati dasar-dasar parti. Pada saya, lebih baik mereka ini keluar dari parti sekarang kerana jika mereka keluar sesudah tewas, lebih menampakkan sikap mereka sebenar.

Dr Syed Husin juga menyangkal dakwaan bahawa YB Azmin adalah pilihan DS Anwar. Beliau melihat YB Azmin mempunyai kekuatan tersendiri tanpa perlu diangkat oleh DS Anwar. Hujah dari musuh parti yang menganggap YB Azmin pasti menang kerana hubungan rapat beliau dengan DS Anwar adalah hujah mereka yang cemburu dan iri hati terhadap MP Gombak ini. Jika benar YB Azmin insan istimewa buat DS Anwar, sudah pasti kerusi MB Selangor sekarang milik YB Azmin.

Adakah ini juga bermakna Dato Zaid bukan pilihan DS Anwar? Pemilihan Dato Zaid mewakili PKR di dalam PRK Parlimen Hulu Selangor baru-baru ini menunjukkan DS Anwar juga yakin dengan ketokohan Dato Zaid. Mana mungkin Dato Zaid boleh mewakili PKR di Hulu Selangor sedangkan diwaktu itu bekas pemimpin Umno tersebut baru saja menyertai PKR. Tentunya beliau punyai keistimewaan tertentu yang diperhatikan oleh pucuk pimpinan PKR. Begtu juga YB Azmin yang merupakan tokoh reformasi yang telah diuji dengan berbagai ujian sebelum ini.

Oleh itu, bekas Ketua Pemuda PKR, Ezam tidak boleh menabik dada menyebut beliau sahaja yang berjuang untuk DS Anwar sehingga masuk penjara. Apa yang raja sesumpah ini alami ibarat hujung kuku sahaja jika dibandingkan dengan yang dialami oleh YB Tian Chua. Tetapi tokoh berbangsa Cina ini tidak pernah mengungkit segala penderitaannya di dalam membela rakyat. Ezam seharusnya duduk diam kerana beliau kini telah mendapat apa yang patut beliau dapat hasil dari `menyembah Umno'. /mandor.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan