JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Rabu, 22 Jun 2011

BUAT MALU ORANG JEMPOL JE TOK UBAN NI

Oleh: WFAUZDIN NS

SAKIT perut aku menahan ketawa membaca kenyataan bekas MP Parlimen Jempol, Khalid Yunus di dalam akhbar Sinar hari ini. Orang tua beruban putih ini mungkin terlebih nyanyuk gamaknya. Beliau cuba mengulas isu perhimpunan BERSIH, kununnya mahu jadi hero setaraf hero katak Berahim Ali.

Apa beliau kata? "Jangan ganggu hak orang kalau hak sendiri tidak mahu diganggu". Amaran itu ditujukan beliau kepada Datuk S. Ambiga Pengerusi BERSIH. Beliau berucap semasa perhimpunan anjuran PERKASA semalam yang mudah pula mendapat permit berhimpun dan berceramah. Aku nak bagitahu la orang kampong aku ni, wahai Khalid, orang bercerita pasal perhimpunan BERSIH, yang awak merepek pasal hak tu buat apa? BERSIH ganggu hak siapa? Hak SPR? Habis tu, hak rakyat untuk memilih dan mengundi mengikut sistem dan peraturan yang adil bagaimana?

Lebih kelakar lagi apabila tok uban ini merapu dengan ayat ini, " Mengapa perkara dalam Perlembagaan dipertikaikan oleh BERSIH? "Hak Melayu sudah termaktub sebagai hak Melayu". Aduhhh....betapa bengapnya bekas MP Jempol ini. Apa kena mengena perhimpunan BERSIH dengan hak Melayu dalam Perlembagaan? Tok uban ni tau ke BERSIH tu apa? Atau selama ini dia tidor kemudian dikejutkan oleh PERKASA untuk berucap. Dalam keadaan mengigau tok uban ni pun bercakap pasal hak Melayu.

Wahai tok uban, jangan malukan orang Nogori Sembilan weh... Aku nak ajar sikit tok uban ni. BERSIH menuntut beberapa perkara yang ada kaitan dengan membaikpulih sistem pilihanraya agar lebih baik dan telus. Apabila disebut pilihanraya, ini bukan soal hak Melayu atau mana-mana kaum. Tok uban ingat BERSIH ini mahu hapuskan hak Melayu untuk mengundi ke? Di mana pula perkara dalam Perlembagaan yang BERSIH langgar? Bahkan, BERSIH mematuhi perkara di dalam Perlembagaan yang membenarkan perhimpunan secara aman. Itu pun susah sangat ke Khalid Yunus nak faham?

Amat malang sekali, orang macam ini digunakan oleh Umno untuk menjalankan propaganda anti BERSIH. Beliau bukan sahaja gagal, malah menampakkan kebodohan pemikirannya. Nasib baik beliau tidak lagi menjadi MP Jempol, jika tidak, malu rakyat Jempol ada Wakil Rakyat sebodoh ini. Entah macam mana dulu beliau ini dipilih jadi Wakil Rakyat dan jadi Menteri tak tahu lah.

Apa pun, tahniah buat Khalid yunus. Paling tidak pun menambahkan lagi keyakinan rakyat untuk menyokong BERSIH kerana hujah pemimpin Umno terutamanya dari PERKASA semuanya hujah yang berstatus longkang./wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terdapat ralat dalam alat ini