JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Jumaat, 31 Disember 2010

PERTEMUAN PAS - UMNO, TIDAK SALAH DAN TIDAK JANGGAL ASALKAN.....

Oleh: WFAUZDIN NS

MASIH lagi mahu mengulas tentang dakwaan berlakunya pertemuan PAS-Umno seperti yang dihebohkan sekarang. Apabila membaca tulisan rakan saya di sini, saya amat bersetuju dengan soalannya iaitu `Apa salahnya PAS berjumpa dan berbincang dengan Umno?'.

Memang tiada salahnya mana-mana pemimpin dari PR untuk berjumpa dengan mana-mana pemimpin dari Bn, apatah lagi dengan pemimpin negara. Bukan kita tidak pernah dengar bahawa banyak kali pemimpin dari PR termasuk dari Ketua Pembangkang DS Anwar berhajat untuk berjumpa dan berbincang dengan pemimpin kerajaan berkaitan banyak isu negara. Malangnya, keinginan untuk berjumpa dan berbincang sering tidak mendapat layanan dari pemimpin kerajaan.

Berbalik kepada pertemuan atau perbincangan PAS dengan Umno itu, kita cuma sekadar mahu bertanya pertemuan dan perbincangan yang didakwa berlaku itu untuk apa? Apa matlamat pertemuan dan perbincangan tersebut? Sekiranya perbincangan untuk menyatu padukan orang-orang Melayu, tentu lebih lojik parti sekutu dari PR juga dipanggil berbincang kerana parti ini juga mempunyai lebih separuh ahlinya dari kaum Melayu. Malahan, di dalam DAP pun ramai kaum Melayu menjadi ahli dan pemimpinnya.

Sekiranya berbincang atas nama perpaduan Islam, tentulah lebih baik dan inilah yang dituntut oleh agama Islam. Namun, tidak boleh juga dielakkan untuk membabitkan rakan sekutu di dalam PR kerana ramai ahli dari parti ini yang berugama Islam. PKR juga diterajui oleh pimpinan yang berugama Islam. Jadi, kesemuanya tertakluk di atas tujuan apa pertemuan tersebut boleh diadakan.

Saya tidak mahu mengandaikan pertemuan itu, jika benar berlaku adalah kerana untuk membincangkan UG (Kerajaan Perpaduan). Saya percaya isu UG telah lama ditutup buku oleh PAS, dan PAS komited untuk terus bersama dengan PR. Ini adalah keputusan Muktamar PAS sebelum ini.

Rumusannya, pertemuan PAS - Umno bukanlah sesuatu yang janggal demi kebaikan rakyat dan negara, tetapi akan dilihat janggal jika pertemuan itu dirahsiakan dari rakan sekutu dari PR./wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terdapat ralat dalam alat ini