JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Selasa, 19 Oktober 2010

DEBAT - SEMENJAK BILA KM MELAKA INI BERANI ?

Sofi Wahab

MELAKA, 18 Okt: PAS Negeri Melaka sehingga kini masih belum mendapat sebarang maklum balas dari Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam dalam isu debat mengenai sekolah mengandung.

Pesuruhjaya PAS negeri, Ustaz Abdul Ghani Abdul Rahman (gambar) dalam jawapan spontan sedia berdebat dengan Ketua Menteri Melaka berkaitan isu penubuhan Sekolah Harapan.

Menurutnya, PAS menerima cabaran debat dan bersedia pada bila-bila masa dan di mana sahaja untuk menerangkan kebenaran kepada rakyat.

Beberapa orang rakyat yang ditemui kesal dengan sikap Mohd Ali yang seolah-olah takut untuk berdebat sedangkan beliau sendiri yang mencadangkan mengenainya.

Haji Jaya Mohamad, 65, dari Bukit Katil berkata, apa yang hendak ditakutkan kerana perdebatan itu adalah untuk mencari kebenaran, bukannya atas emosi dan kepentingan diri.

"Kita mesti berbincang dan berdebat dalam sesetengah isu untuk mencari kebenaran bukannya untuk tunjuk pandai," ujar beliau.

Mohd Jas Abdul Rahman, 66, dari Taman Saujana kesal dengan sikap Umno yang tidak mahu berbincang sebelum mengambil keputusan.

"Bila kita tegur mereka melenting tanpa usul periksa dan berlapang dada, kita mesti sedar rakyat berhak untuk menegur dan menasihatkan pemimpin dalam apa juga isu lebih-lebih isu penting seperti ini," kata beliau.

Dalam kenyataan sebelum ini, Abdul Ghani menyifatkan cabaran ketua menteri itu untuk berdebat bagaikan pucuk dicita ulam mendatang, orang menjual maka PAS sanggup membelinya walaupun dengan harga yang mahal.

Menurutnya, PAS meminta Mohd Ali menentukan masanya dan di mana tempat dan mencadangkan supaya dibuat siaran langsung secara terbuka agar rakyat dapat menilai hujah kedua-dua pihak.

Dua minggu lalu, Mohd Ali dilaporkan mencabar PAS berdebat dalam isu sekolah hamil, Sekolah Harapan.

Beliau berbuat demikian ketika berucap pada perhimpunan bulanan pentadbiran kerajaan negeri di Seri Negeri yang dihadiri oleh pegawai-pegawai agensi kerajaan negeri dan persekutuan.

Sementara itu, Ketua Penerangan PAS Kawasan Bukit Katil, Yusof Wahab kesal dengan sikap Umno yang sering menuduh PAS hanya mengkritik setiap program dan projek yang dilaksanakan tanpa memberikan cadangan balas yang membina.

Beliau berkata, dalam isu sekolah mengandung yang dikatakan sebagai penyelesaian masalah buang bayi dan zina, PAS sudah sejak dari dahulu, kini dan selamanya menasihatkan Umno supaya kembali kepada Islam dalam menangani isu zina dan maksiat ini.

Katanya, malangnya Ketua Menteri Melaka dalam akhbar Sinar Harian menghentam PAS kerana dikatakan hanya pandai mengkritik tanpa memberikan cadangan membina.

Namun, ujarnya Ali langsung tidak mempedulikan saranan PAS sejak dahulu iaitu mengamalkan amar makhruf nahi mungkar dalam menangani masalah zina dan pembuangan bayi.

"Contohnya dalam isu sekolah mengandung, Ketua Menteri berulang kali menyatakan penubuhan sekolah mengandung dapat menyelesaikan masalah buang bayi dan perzinaan sedangkan punca sebenarnya berlakunya buang bayi adalah disebab perzinaan.

“Punca perzinaan pula adalah disebabkan ajaran agama yang longgar, banyaknya pusat-pusat maksiat, pergaulan bebas dan tiadanya undang-undang yang mampu mencegah kemungkaran sertanya pemantauan yang amat minima oleh pihak berkuatkuasa," katanya.

Yusof juga menggesa Mohd Ali supaya menyatakan masa, tempat dan tajuk debat yang dicadangkannya beberapa minggu lalu kerana sehingga kini masih membisu tentang kesanggupan PAS untuk berdebat.

"Jika benar Umno ikhlas dan berani berdebat dalam isu Sekolah Harapan ini, sila nyatakan masa, tempat dan tarikh bila ia hendak dilaksanakan kerana Pesuruhjaya PAS negeri telah sanggup untuk berdebat," ujarnya./Harakahdaily

Tiada ulasan:

Catat Ulasan