JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Sabtu, 25 Julai 2009

AGAMA ATAU ADAT? - NIK AZIZ

Meragui tidak sama dengan haram

KOTA BHARU - Murysidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tetap mempertahankan tindakan Timbalan Pesuruhjaya Pas Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin menyertai majlis menyalakan lilin di Ipoh, Jumaat lalu walaupun Dewan Ulama Pas meragui perbuatan itu.

“Dewan Ulama Pas hanya meragui tapi ia tak sama dengan haram. Macam saya, selalu orang Hindu jemput saya pergi ke majlis mereka. Cina jemput pergi majlis dia, saya akan tanya ini agama ke atau adat resam.

“Saya kata kalau agama saya tak boleh pergi tapi kalau adat resam saya boleh buat,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Peringkat Negeri Kelantan 2009, di pekarangan Stadium Sultan Muhammad ke-IV, semalam.

Beliau berkata, tindakan meniup lilin merupakan satu simbolik untuk umur dan ia merupakan perkara biasa yang sudah merebak ke dalam budaya masyarakat di negara ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib yang menyifatkan penyertaan Mohammad Nizar pada majlis menyalakan lilin bagi memperingati kematian Teoh Beng Hock di Ipoh, Jumaat lalu sebagai meragukan.

Nik Abdul Aziz merupakan pemimpin kedua Pas yang mempertahankan tindakan Mohammad Nizar selepas Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Datuk Husam Musa yang turut mempertahankan tindakan itu dengan alasan ia tidak menyalahi ajaran Islam kerana ia sekadar tanda bantahan terhadap kejadian yang menimpa Beng Hock.

“Sebelum ini masyarakat sibuk, duduk bising fasal pemimpin Cina DAP membaca al-Quran. Sibuk kata haram. Jadi saya jawab, Nabi Muhamad SAW sewaktu dia menulis surat kepada raja dia menulis ayat al-Quran.

“Bagaimana Nabi menulis surat kepada raja kafir menggunakan ayat al-Quran tetapi tiba-tiba kita kata tak boleh Cina baca ayat al-Quran. Ini benda pelik,” katanya.

Sehubungan itu beliau berkata, masalah ini sengaja diuar-uarkan oleh golongan yang tidak terdedah kepada politik.

“Kalau begitu kita naik motokar sekarang tak boleh juga, itu akan dikaitkan dengan Inggeris. Teruk sangatlah begitu.

“Songkok Melayu ni kalau pergi ke Bombay atau Madras semua Hindu pakai songkok. Songkok Melayu ini bukan datang daripada Melayu tetapi mari (datang) daripada Hindu. Teruk kalau kita tidak mengikut politik,” katanya. /SH

Tiada ulasan:

Catat Ulasan