JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Selasa, 28 Julai 2009

KALAU KJ `AYAM DAGING', SIAPA `IBU AYAM'?

Oleh: Mandor.blogspot.com

BETAPA marahnya puak-puak yang sokong Akta zalim ISA tu kat KJ, Ketua Pemuda Umno. Ini semua pasal KJ telah arahkan agar semua ahli Pemuda Umno jangan turut terlibat di dalam demontrasi menyokong akta tersebut pada 01 Ogos nanti. Berita tersebut boleh dibaca di sini.
Kali ini terpaksa aku sokong KJ pasal sekurang-kurangnya KJ tak mahu libatkan diri menjadi`beruk-beruk jalanan'. Tetapi tak mahu jadi `beruk', KJ tetap dianggap seperti `ayam daging' pulak. Tunggu masa nak sembelih, kata puak-puak tu. Kira ok lah jadi `ayam daging' daripada jadi `beruk'.

Puak-puak tu anggap KJ macam `ayam daging', maka kita pula ingin bertanya puak-puak tu seperti apa pula? Kalau kita tanya kat KJ, dia macam `ayam daging', puak-puak yang gelar dia `ayam daging' tu apa pulak? Aku rasa KJ mungkin akan jawab, "Tentulah mereka `Ibu Ayam". Wah!! besar martabatnya tu. Kalau puak-puak tu dah ada raja katak Pasir Mas, kini ada pula `Ibu Ayam". Mana lebih mulia, `ayam daging' atau `ibu ayam'? Ayam daging ni kalau disembelih kena dengan syaratnya, halal untuk dimakan. Kalau `Ibu Ayam' pula bagaimana? Itu kena tanya geng-geng kat Lorong Hj Taib.

Belum apa-apa, puak-puak tu dah bertekak. Punyalah semangat nak pertahan akta zalim ISA tu. Agak-agaknya kalau tiba-tiba bapak atau adik beradik mereka ditangkap, ditahan seterusnya tidak dibicarakan, apa pula pendapat mereka tentang akta tersebut? Senang cerita camni lah, sedang kita berjalan-jalan ada seorang tua tiba-tiba jatuh depan kita. Belum sempat kita nak tolong orang tua tersebut, datang seseorang dari belakang tiba-tiba `luku' kepala kita. Kita pun bertanya, "mengapa luku kepala saya?". Orang yang luku kepala kita pun menjawab," Awak kan yang langgar orang tua tersebut?". Kita kata balik, "Ehh..bukan saya, saya tengok dia tiba-tiba jatuh, jadi saya cuba nak tolong dia..". Orang itu pun kata," Awak jangan tipu.." Kita pun bertanya balik kat orang tu, "Awak nampak ke saya langgar?". Dia jawab, " Tidak".

"Habis tu, kenapa awak kata saya yang langgar dia?" soal kita. "Awak yang berjalan belakang dia, awaklah yang langgar" jawabnya. "Saya tak langgar, mungkin dia terlanggar batu dan jatuh sendiri", balas kita. "Ahhh...kalau betul pun dia jatuh sendiri, elok juga saya luku kepala awak tadi", jawab orang yang dah macam tak betul tu. " Kenapa pulak?", kita tanya dia balik. " Hmm..sekurang-kurangnya luku kepala awak tadi boleh MENCEGAH awak dari melanggar orang tua tersebut", jawabnya rengkas sambil berlalu. Kita pun pening dibuatnya kalau macam tu. Adik beradik la tu ngan ISA. /Kembali Ke Laman Asal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan