JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Jumaat, 19 November 2010

KELUAR PARTI BERLAKU DI DALAM MANA-MANA PARTI, APAKAH SEBABNYA?

Oleh: WFAUZDIN NS

TULISAN seorang rakan saya Batu Api di dalam blognya, saya bersetuju bahawa perlu difikir mengapa dan sebab apa ada mereka yang ternama keluar dari PKR. Cuma, bersyukur kerana mereka yang keluar dari PKR setakat ini bukan dari mereka yang berpengaruh besar atau memegang jawatan tinggi di dalam parti.

Walau sekecil manapun jawatan atau kedudukan mereka di dalam parti, sudah sewajarnya dikaji mengapa mereka keluar dari PKR. Menjadi kebiasaan di dalam parti politik, ada yang berjuang ikhlas dan ada yang berjuang kerana sesuatu. Jika ada yang ikhlas pun, mungkin tiada ketahanan diri atau sebab-sebab lain yang menyebabkan mereka keluar dari parti. Begitu juga PAS yang lebih senior dari PKR, mereka bukan sahaja menghadapi masalah seperti yang PKR hadapi bahkan lebih dahsyat di mana Presiden mereka sendiri ada yang keluar parti. Naib Presiden PAS juga ada yang keluar dari parti dan menyeberang masuk Umno. Bahkan, ada yang duduk di dalam Dewan Ulamak PAS turut keluar parti. Mengapa ini berlaku?

Maka, apa yang berlaku di dalam PKR sekarang telah awal berlaku di dalam PAS, sebaliknya PAS tidak hancur bahkan bertambah baik dan kukuh. Bukan kita tidak mengakui kelemahan di dalam parti samada PKR atau PAS, tetapi tindakan mereka yang keluar parti kerana kelemahan parti yang tidak melibatkan dasar ini boleh dipertikaikan. Jika diambil kira keluarnya beberapa ramai dari PKR menunjukkan PKR itu teruk sangat, tentulah PAS boleh dianggap teruk juga suatu ketika dahulu.

Apa yang kelihatan seolah-olah PKR begitu banyak yang keluar parti hanyalah kerana mereka yang keluar parti itu terdiri dari mereka yang ternama walaupun tidak berpengaruh besar. Mereka terdiri daripada beberapa Wakil Rakyat yang DS Anwar sendiri akui kesilapannya tersalah memilih calon. Termasuk juga calon yang di`rokmen' sendiri oleh pemimpin PAS tetapi melompat juga. Di Perak, melompatnya mereka jelas bukan kerana tidak suka kepada PKR tetapi semua tahu kisah di Perak termasuk pemimpin PAS perak sendiri lebih arif mengapa mereka melompat.

Kisah melompatnya Zahrain di P.Pinang, kisah ini juga semua tahu bukan kerana beliau tidak menyenangi kepimpian PKR. Pemimpin DAP di P.Pinang dan PAS P.Pinang pun tahu mengapa Zahrain keluar parti. YB Zul Kulim Bandar baru dipecat semata-mata PKR ingin menjaga maruah MP PAS. Tindakan YB Zul Kulim yang membuat laporan Polis terhadap YB Khalid Samad ternyata membelakangkan semangat kerjasama di dalam PR. Itu pun bukan kerana YB Zul tidak berkenan dengan kepimpinan PKR. Kisah-kisah kemudiannya yang keluar dari mulut YB Zul Kulim tidak boleh diterima kerana semua mereka yang melompat juga akan menuduh PKR bermacam-macam tuduhan. Di dalam PAS juga, Naib Presidennya yang keluar parti masuk Umno tidak pernah mendakwa PAS itu parti yang baik.

Seorang `ulamak Umno yang Kasyaf' dari Kelantan baru-baru ini menyebut apa tentang Mursyidul Am PAS? Bukankah dulu beliau tokoh PAS yang terkenal juga? Ini lah juga yang berlaku di dalam PKR. Ini bermakna, PAS juga telah menjadi mangsa mereka yang keluar atau dipecat dari PAS lebih awal dari apa yang PKR alami sekarang.

Kisah Zaid Ibrahim ini tidak perlu saya ulas lagi. Sudah terlalu banyak tulisan saya tentang Zaid. Hujah mengapa suatu ketika kita memujinya dan di masa yang lain kita mengejinya. Adakah kita perlu memuji seseorang dengan satu kebaikan yang dia buat tetapi berdiam diri atau terus memujinya dengan kesalahan yang dia buat? Tentulah bila beliau melakukan kebaikan, kita perlu akui kebaikannya tetapi apabila beliau sanggup mengeji pemimpin partinya sendiri malahan menunjukkan egonya maka kita mesti terus memujinya? Bukankah PAS juga menyanjung Us Nakhaie Ahmad sehingga ke tahap memilih beliau sebagai Naib Presiden PAS, tetapi apabila beliau memasuki Umno, mengapa PAS tidak menyanjung tindakannya?

Jika PAS sebuah parti yang dianggap dihuni oleh golongan agama, pemimpinnya dari golongan Ulamak boleh berlaku seperti ini, maka apa hairannya dengan PKR sebuah parti baru yang amat ditakuti oleh Umno ini? Siapa boleh menafikan terdapatnya Wakil Rakyat dari PKR keluar parti kerana sesuatu? Satu kes rasuah seks di Perak hilang begitu sahaja setelah yang dituduh keluar parti.

Apa yang penting, PKR harus terus diperkasakan dan menyelesaikan segala masalah dengan baik. Mereka yang merasa tidak boleh bertahan di dalam PKR, mereka boleh keluar dan jangan menanti sehingga dipecat atau berbuat sesuatu untuk minta dipecat. Mustahil PKR boleh memuaskan semua pihak sebagaimana PAS juga tidak boleh memuaskan semua pihak sewaktu Muktamar atau pemilihan PAS.

Setiap ahli perlu patuhi keputusan parti walaupun tidak memuaskan hatinya sebagaimana YB Khalid Samad mematuhi keputusan JK Disiplin Parti PAS yang menjatuhkan hukuman ke atasnya walaupun beliau tidak berpuas hati. Jika Zaid boleh mengikuti cara YB Khalid Samad, tentulah baik untuknya dan parti.

Akhirnya, saya ingin mengatakan kepada rakan saya Batu Api, beloau tidak perlu bersoal jawab dengan saya sekiranya saya berpuas hati dengan pandangannya. Sebagai contoh, di dalam tulisan saya tentang seorang penulis yang keluar dari PKR dan telah menyertai PAS menulis tentang pemilihan di dalam PKR, saudara Batu Api telah mengulas tulisan saya dengan memperbetulkan tanggapan saya itu. Saya tidak lagi mengulas atau menjawab tulisan Batu Api bekaitan isu tersebut kerana saya merasakan pandangannya boleh saya terima./wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan