JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Selasa, 9 Mac 2010

Pakatan dakwa negerinya lebih baik dari BN


Mac 8, 10 5:09pm


Negeri-negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat menunjukkan prestasi yang lebih memberansangkan berbanding negeri-negeri bawah BN, demikian menurut satu kenyataan yang dikeluarkan pakatan hari ini.

Ini berdasarkan beberapa petunjuk prestasi ekonomi yang dinyatakan, termasuk jumlah pelaburan, bilangan projek yang diluluskan serta program kebajikan yang dijalankan di negeri masing-masing, khususnya bantuan kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR), sekolah Tamil dan Cina.

Tumpuan diberikan kepada negeri Selangor yang mencatat jumlah pelaburan sebanyak RM6.76 bilion tahun lalu.

Negeri ini dijangka mengalami pertumbuhan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sehingga 7 peratus tahun ini, berbanding penguncupan sebanyak 3.87 peratus pada 2009.

"Selangor juga mencatatkan penurunan indeks jenayah sebanyak 5.3 peratus iaitu sebanyak 54,339 kes sepanjang tahun 2009 berbanding 57,704 kes pada tahun sebelumnya," kenyataan itu dipetik.

Selangor turut menggariskan peruntukan sebanyak kira-kira RM6 juta kepada Sekolah Agama Rakyat (SAR) sepanjang 2010.

"Peruntukan ini diberikan kepada SAR yang tidak pernah mendapat sebarang peruntukan kewangan dan peralatan pembelajaran dari kerajaan negeri mahupun sumbangan individu," menurut kenyataan tersebut.

Kenyataan bersama itu ditandatangani oleh ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim; setiausaha agung DAP yang juga ketua menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng; dan naib presiden PAS, Salahuddin Ayub.

Sementara itu, prestasi di Pulau Pinang pula digambarkan melalui kejayaan negeri itu merekodkan lebihan belanjawan sebanyak RM88 juta, selain kelulusan sebanyak 104 projek industri.

"Kerajaan negeri Pulau Pinang juga mewujudkan 200 ekar hub pendidikan untuk menjadikan Pulau Pinang sebagai pusat pendidikan terunggul.

"Bantuan kewangan kepada SAR berjumlah RM97,000 setiap sekolah, RM60,000 setiap sekolah Cina dan RM63,000 setiap sekolah Tamil," kata kenyataan tersebut.

Negeri itu juga turut mendakwa berjaya membasmi kemiskinan tegar dalam masa satu tahun serta menjamin bantuan sebanyak RM500 sebulan kepada setiap keluarga.

Sementara itu, Kedah pula menggariskan jumlah pelaburan keseluruhan lebih RM839 juta sehingga September tahun lalu.

"Kini dengan keluasan 1,000 hektar, kerajaan mendapat hasil RM16.7 juta, tidak termasuk cukai setiap tan metrik bila balak dikeluarkan dari hutan. Sedangkan di bawah pentadbiran BN, dengan keluasan yang sama, hanya mampu mengutip RM3 hinggga RM4 juta sahaja termasuk cukai kayu setiap tan metrik.

Dalam pada itu, Kelantan pula menyenaraikan kejayaannya mengadakan program kebajikan, termasuk program Kifalah, Perbadanan Ladang Rakyat, dan juga pembangunan Bandar Baru Tunjung sebagai sebuah pusat komersil baru.

"Kerajaan negeri berjaya mengambil alih bekalan air daripada Thames Water kepada Air Kelantan.

Selain itu PMBK (Perbadanan Menteri Besar Kelantan) menjadi agensi pelaburan utama negeri yang sebelum ini gagal di bawah pemerintahan BN sebelum 1990," menurut kenyataan itu lagi.

Kenyataan itu juga menyebut, rakyat di empat negeri berkenaan turut menunjukkan perpaduan kaum yang lebih kukuh walau berdepan dengan "masalah perkauman yang meruncing."

"Pakatan Rakyat secara tuntas memperlihatkan kerjasama dan muafakat utuh demi memasti serta menjamin kemaslahatan rakyat.

"Pakatan Rakyat akan sentiasa menjunjung prinsip-prinsip Perlembagaan yang menjamin hak orang Melayu, agama Islam sebagai agama Persekutuan, kedudukan istimewa Raja-Raja Melayu dan Bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi," menurut kenyataan yang diedarkan biro komunikasi PKR itu lagi./Malaysiakini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan