JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Jumaat, 21 Januari 2011

PRK DUN MERLIMAU, BUKAN MUDAH BUAT PR DI MELAKA

NONEOleh: WFAUZDIN NS

ADUN Merlimau, Melaka Datuk Mohamad Hidhir Abu Hassan meninggal dunia pada jam 8.10 malam tadi di Hospital Pakar Putra, Melaka selepas mengalami serangan jantung. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham dan keluarganya diberi kekuatan serta kesabaran dengan ujian ini.

Kematian Mohamad Hidhir dijangka bakal menyebabkan pilihan raya kecil ke-15 diadakan sejak Pilihanraya Umum 2008. Melaka, sebuah negeri yang mengambil alih tempat Johor yang begitu `pekat' Umno nya akan diuji kali ini. Buat PR, bukan mudah untuk memenangi Pilihanraya di negeri Hang Tuah tersebut. Kekuatan Umno di Melaka bukan kerana rakyat Melaka menolak PR, jauh sekali kerana kepimpinan Ali Rustam tetapi adalah kerana keburukan demokrasi di negeri tersebut jika di bandingkan dengan lain-lain negeri.

Setiap program ceramah oleh PR di Melaka sentiasa mendapat provokasi melampau oleh Umno khususnya. Bukan sedikit program ceramah oleh PAS atau PKR yang diganggu dengan program ceramah Umno yang diadakan bersebelahan. Sukar untuk difahami bagaimana permit boleh diberikan di dalam keadaan sedemikian. Pernah beberapa tahun dahulu, ceramah Presiden PAS Tuan Guru Hj Hadi Awang diganggu dengan jeritan `Dajal' oleh Ali Rustam yang berceramah bersebelahan.

Inilah corak amalan demokrasi yang dipraktikkan di Melaka. Di negeri berkenaan, saluran maklumat daripada akhbar PR seperti Harakah atau Suara Keadilan begitu sukar sekali. Tiada siapa yang berani menjualnya secara terbuka. Rakyat di Melaka sentiasa dimomokkan bahawa PAS atau PKR adalah pemecah belah masyarakat. Hanya kaum Cina sahaja mempunyai sedikit kelebihan kerana DAP di Melaka tidak mendapat sekatan sehebat PAS atau PKR.

InsyaAllah, pilihanraya kecil kali ini kita mengharapkan strategi yang lebih baik dan berkesan daripada PR untuk menghadapi mereka. PAS Melaka terutamanya tentu telah memikirkan cara sebaiknya untuk menghadapi Umno dengan cara kotor mereka itu. Inilah peluang untuk PAS Melaka membuktikan bahawa Umno tidak boleh mendabik dada dengan kekuatan mereka sekarang./wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan