JOM MASUK AHLI

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

DENGARKAN KOBAT FM ONLINE

Sabtu, 15 Januari 2011

TAHNIAH PAS - KERAJAAN PR SELANGOR SEMAKIN POSITIF

Oleh: WFAUZDIN NS

TAHNIAH dan syabas kita ucapkan kepada YB Dr Hassan Ali selaku Pesuruhjaya PAS Selangor merangkap Exco Agama Selangor. Ucapan ini saya ucapkan kepada beliau kerana beliau telah melaksanakan tugas dan amanahnya sebagai orang Islam, pemimpin PAS serta Exco yang bertanggungjawab menasihati Kerajaan Negeri Selangor terutamanya di dalam isu yang melibatkan Islam.

Meskipun kita sedar bahawa Kerajaan Negeri Selangor ditadbir oleh PR iaitu dari PKR, namun PAS sebagai salah satu sekutu PR mestilah turut memainkan peranannya. Di dalam isu di mana Majlis Perbandaran Subang Jaya telah menguatkuasakan larangan umat Islam bekerja di tempat menjual minuman keras ianya telah mendapat sokongan kuat dari PAS Selangor. Walaupun larangan tersebut ditarik balik oleh Exco Perumahan dan Kerajaan Tempatan, YB Ronnie Liu namun bagi saya isu tersebut belum berakhir.

Apa yang penting, PAS telah pun berperanan di Selangor. Ini bukti jelas bahawa PAS tidak membelakangkan dasar parti tersebut. Kita yakin, apa yang diminta oleh PAS dan kita semua akhirnya akan terlaksana walaupun mengambil sedikit masa. Buktinya, terbaru MB Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim telah meminta agar diadakan tabung khas dan jawatankuasa khas bagi mencari dana atau alternatif agar semua pekerja Islam yang masih bekerja di kedai penjualan arak di Selangor dapat ditugaskan ke tempat lain yang halal bagi mereka.

Ini satu pendekatan positif daripada tidak melakukan apa jua sepertimana kerajaan Umno/Bn memerintah. Pendekatan dakwah juga terus berjalan agar setiap umat Islam disedarkan tentang pencarian rezeki secara halal. Amat baik sekali jika semua negeri di bawah PR melakukan seperti yang dilakukan oleh Kerajaan Negeri Selangor.

Kita yakin, jika perbincangan dan dialog terus dilakukan di antara PAS dan Kerajaan Negeri maka apa yang terbaik akan dapat dihasilkan. Peraturan larangan bekerja di kedai penjualan arak mahupun judi kepada orang Islam sebenarnya tidak merugikan sesiapa. Justeru itu, sewajarnya Kerajaan Negeri Selangor menerima peraturan ini. Tahniah buat PAS Selangor./wfauzdin.blogspot.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan